2014. április 14., hétfő

8. Az éjszakában




Csak a villódzó fényeket láttam, az eső az arcomat csapkodta, belefolyt a szemembe, a könnyek és az esőcseppek összekeveredtek benne, ezért inkább behunytam a szemem, és vakon rohantam bele a semmibe. Azt reméltem, hogy valamelyik valóságban majdcsak nekiütközöm valami halálos dolognak, vagy egy lovaskocsi vagy egy autó gázol el, és vége lesz ennek az ámokfutásnak. A rettegés hajszolt egyre gyorsabb futásra, a félelem olyan vadul tombolt bennem, hogy nem is tudtam volna megállni, az izmaim görcsös lendülettel menekítettek volna el, minél messzebb ezektől az emlékektől, ezektől az érzésektől. Minél távolabb önmagamtól. De nem sikerült lehagynom a tudatomat, itt rohant velem együtt a sötétségben.
Kezdtem kifulladni, kapkodtam a levegőt, szúrt az oldalam, dübörögve vert a szívem, és nem értettem, milyen tájon rohanok ennyi ideig úgy, hogy nem ütközök bele semmibe.
Akkor végre megbotlottam, és elestem. De nem ütöttem meg magam, a kezem puha, meleg homokba süllyedt. Kinyitottam a szemem. Előttem az éjszakai tenger hullámzott, az égen szikrázóan ragyogtak a csillagok, és olyan közelinek tűntek, mintha kézzel is elérhetném őket. A szívverésem lelassult, az ismerős sós illat betöltötte a tüdőmet, az izmaim szinte varázsütésre lazán elernyedtek. Mintha célba értem volna.
Egy nagyobb hullám kicsapott a partra, lágyan végigsimította a testemet, és hívogatóan visszahúzódott a sötétlő mélységbe. Felültem, mélyeket lélegeztem, és könnyes szemmel néztem a régről ismerős, békés tájat, a bársonyosan csillogó vizet.
Igen, jó lenne lemenni újra oda, a mélybe, abba a gyönyörökkel teli víz alatti barlangba, de tudtam, hogy már hiába mennék. Az a férfi már nincs ott.  A társaival van egy műhelyben, számokkal és gépek tervrajzával van tele a feje, nem fér bele más gondolat, nincs már hely a lelkében az érzelmeknek. Már itt, ebben a világban is egyedül maradtam. Lehet, hogy az összes létező világban egyedül vagyok, és sehol sem találhatok társat.
A vízen ragyogó csillagok tükörképéről lassan felnéztem újra az égre. Hiszen végtelen ez a mindenség. Miért nincs egy hely, ahol boldog lehetnék, társsal vagy egyedül, de végre enélkül a mérhetetlen hiányérzet nélkül? Miért nem tudom teljesnek érezni magamat valahol? Mi hiányzik belőlem? Mit vesztettem el? Mit rontottam el?

Lassan, lebegve emelkedtem felfelé, az egyik távoli, aprócska fénypont felé. Hagytam, hogy vigyen magával a gondolat, a kérdés, és elengedtem minden emberi kételkedést. Egyre gyorsabban szívott magába a fény, amiből képek formálódtak és alakultak át, ahogy közeledtem feléje. Férfiak és nők arca jelent meg és olvadt össze újabb, egyre nagyobb alakba, mintha valaki gyurmafejeket gyűjtene össze, és azokból formálna újabbakat. Aztán, amikor már egészen odaértem a fényhez, kialakult egy hatalmas arc, ismerős vonásokkal. Ott volt benne a szakállas öregember szürke szeme, David mosolygós, széles szája, de valahogy az én szemem és a szám is azonos volt velük, és még több arc részlete benne volt, lüktető egységként, egymásba fonódva. Aztán az arcvonások lassan elmosódtak, szivárványszínű foltokká váltak, összeolvadtak, és végül csak a tiszta fehérség sugárzott rám, tele békével, nyugalommal. Ott volt előttem a Teljesség tiszta fénykapuja. Éreztem a vágyat, hogy visszatérjek ide, ebbe a végtelen egységbe, és soha többé ne érezzek semmi mást, csak ezt a békét.
Hagytam, hogy ez a vágy lágyan elindítson, és beléptem a Fénybe.

A testem rideg felületnek ütközött, az orrom és a homlokom valami fémnek csapódott, benzinszag, fékcsikorgás, valaki durván megragadta a karomat, és hátrarántott. Elestem, a kezem hideg és vizes betonra csapódott. Vad dudálás, autóajtó csapódás, olasz káromkodás, autózúgás.
Kinyitottam a szemem. A járda szélén feküdtem, előttem az éjszakai Róma nyüzsgő forgalma, egy nyitott ajtóval álló busz, egy dühösen hadonászó, olaszul kiabáló férfi, több járókelő, és fölém hajolva ott állt David. Nem törődött az indulatos alakkal, engem figyelt, kérdezett valamit, de eleinte nem értettem, hogy mit, pedig angolul beszélt.
Aztán lassan a tudatom is visszaérkezett a testemmel együtt ebbe az aktuális valóságba, és rájöttem, hogy hol vagyok. És hogy majdnem sikerült elüttetnem magamat, de a jelek szerint mégis megmaradtam. És most megint a római kirándulás helyszínén vagyok, az eredetileg is ismerős, vacak életemben, ahol ezek szerint ahhoz sincs szerencsém, hogy egy jó kis balesettel fejezzem be ezt az éjszakai ámokfutást. Pedig már nagyon elegem van ebből az egész vibráló, változékony világból, a fura, kezelhetetlen élményekből, elegem van az esőből, tengerből és könnyekből, és főleg elegem van ezekből az emlékekből.
A Semmit akarom, a csöndet, azt a békét, ami abból a fehér fényből sugárzott rám.
De ilyen az én szerencsém, hiába találom meg a kaput, ha azt valaki bezárta előttem. 

Összeszedtem magam, már képes voltam válaszolni David aggódó kérdéseire. Nem, nem fáj semmim, nem tört el egyik végtagom sem, csak a homlokom meg az orrom sajog egy kicsit, de nem gond, nem vérzik. Fel tudok állni, nem szédülök, nem kell segítség, nem kell orvos.
David fordította olaszra a válaszaimat a buszsofőrnek, aki abbahagyta a kiabálást, felírt valamit egy darab papírra, David kezébe nyomta, aztán felszállt a buszra, és elhajtott. A járókelők csődülete is eloszlott körülöttünk. Hiába bizonygattam, hogy teljesen jól vagyok, David leintett egy taxit, beültetett, és elvitt egy orvosi ügyeletre. Ott megvizsgáltak, és megállapították, hogy pár kisebb horzsolással megúsztam a dolgot, és ha nem akarok bennmaradni megfigyelésre, nem muszáj, az eredmények alapján nyugodtan hazamehetek.
Amikor ezt az utolsó mondatot lefordította David, majdnem elnevettem magam. Vissza kellett fojtanom, csak egy kis köhintés lett belőle, mert tudtam, hogy abból a nevetésből túl könnyen átváltanék sírásba, és amilyen labilis vagyok most, képes lennék kiborulni itt, mindenki előtt. Úgyhogy inkább gyorsan felejtsük el azt a kifejezést, hogy „nyugodtan hazamenni.” Az én életemben ezek nem összetartozó fogalmak. Az otthon sose volt nyugodt. Hazamenni? Ezt meg hosszú évek óta ki sem mondtam, mert már régen nem volt olyan hely, ahova hazamehettem volna. Most meg aztán végképp nincs.
Hagytam, hogy David újra megfogja a kezem, kivezessen az éjszaka is forgalmas utcára, és egy újabb taxival elvigyen valahova. Végül is nekem már teljesen mindegy volt, hogy hol vagyok, hova megyek, és hova érkezem. Úgy tűnik, bent rekedtem ebben a zűrzavaros világban, ahol idők és terek váltakoznak kiszámíthatatlanul, ahol elveszve és árván sodródom az egyik helyzetből a másikba, és ahonnan nincs kiút.
Az eső már elállt, amikor kiszálltunk a taxiból. David szorosan fogta a kezem, mintha attól tartana, hogy ha elengedi, akkor eltűnök mellőle. Szűk olasz utcácskákon haladtunk át, amik tele voltak vidáman szórakozó, nagy hangon beszélgető emberekkel. A kisvendéglők nyitott ajtaján át szólt a zene, lámpák, gyertyák égtek mindenfelé. A szabadba kirakott asztalokat kerülgetve mentem David mellett, aki közben jobbra-balra szinte folyamatosan köszöngetett, válaszolt az üdvözlésekre, és kedvesen elhárította a különböző invitálásokat. Úgy tűnt, őt mindenki ismeri és szereti ezen a környéken. 



Bennem pedig megint megerősödött az idegenség és elveszettség érzése. Ugyanazt éreztem, mint amikor Draco vezetett végig a vatikáni múzeum hosszú folyosóin. Ott őt ismerték, őt üdvözölték ilyen barátságosan, mint itt Davidet. És én mind a két helyen kívülálló voltam, úgy, ahogy egész életemben. Ez nem az én utcám, ők nem az én ismerőseim, ez a vidám, harsány élet nem az én életem. Nekem ebből semmi sem jutott. Ide sem tartozom, sehova sem tartozom.
Pedig ahogy mentünk egymás kezét fogva, az emberek rám is kedvesen mosolyogtak, köszöntek, hiszen látták, hogy összetartozunk. Nekem is kínálták a borral teli poharat, mutatták az asztal mellett, hogy van még két szabad hely, üljünk le közéjük. David csak intett nekik, és mosolyogva vezetett engem tovább. Én meg azt éreztem, hogy nincs jogom ezekhez a mosolyokhoz, nem járna nekem ez az üdvözlés, nem lehetnék itt köztük.



Aztán megérkeztünk egy ház elé, David nyitotta a kaput, és a szűk kis lépcsőn felvezetett az emeleti lakásba. Megérkeztünk az otthonába.
Azonnal látható volt, hogy ez itt az ő birodalma. Otthonos összevisszaságban papírlapok, színes rajzok és kisebb festmények voltak mindenfelé a székeken, asztalon, a falakon, még a padlón is, köztük ceruzák, ecsetek, festékek, és levetett ruhák.
De mégsem rendetlenségnek tűnt ez, hanem valamilyen szabad rendnek, egy békés, színes egységnek. Mint ahogy a rét virágai is úgy szépek, hogy összevissza tarkállanak a zöld fűben, és furcsák is lennének sorba rakva. Ebben a szobában a képek, ruhák, egyéb holmik is valahogy így voltak természetesek, így voltak élők. Egy élő közegbe léptem be, azt éreztem, hogy ez a lakás egy meleg, védelmező otthon. És azonnal nagyon irigyelni kezdtem érte Davidet, hogy neki mindez megvan. Itt ez a meleg légkör, amire én is mindig vágytam, de amit sosem értem el.
David közben láthatóan zavarban jött valamiért, pár festményt gyorsan összepakolt, egymásra fordított, hogy ne látszódjon, mi van rajtuk. Aztán a szekrényből elővett pár ruhát, pólót, melegítőt, és a kezembe nyomta. Megmutatta a fürdőszobát, és azt mondta, zuhanyozzak le meleg vízzel, hogy végre visszatérjen belém az élet.
Becsuktam magam mögött a fürdőszoba ajtaját, és megnéztem magam a tükörben. Sápadt voltam, akár egy kísértet, a hajam vizesen és csapzottan lógott, és üres szemekkel bámultam a tükörképemet. Arra gondoltam, hogy nincs a világon annyi meleg víz, ami életet önthetne belém. De azért levetettem a még most is nyirkos ruhákat, és beálltam a zuhany alá. A víz jólesően simogatta a bőrömet, ellazított, és egyszer csak váratlanul felbukkant bennem a vágy, hogy milyen jó lenne, ha David is itt állna mellettem. Ha a vízsugár alatt az ő keze is simogatna. Ha a testünk egymáshoz érne. Ha…
És itt gyorsan kinyitottam a szemem, és leállítottam magam, mert a gondolatból már képek és érzések lettek, egy hullám már újra elindult bennem. Gyanakodva néztem körbe, hogy ellenőrizzem, melyik valóságban vagyok éppen. De a helyzet nem változott, a kis olasz lakás aprócska fürdőszobájába folyattam magamra a vizet. Ez az álmodozás most nem változtatta meg a világot körülöttem. Pedig… lehet, hogy nem is lett volna olyan rossz. Vagy dehogynem. Mégiscsak rossz lett volna abból a szép álomból újra visszazökkenni ide. Akkor inkább el se kezdjük, úgyis ismerem már a végét. Hiszen úgyis sírás lesz a vége mindegyik szép történetnek.
Inkább kényszerítettem magam, hogy a józan helyzetre koncentráljak. Lemostam magam, kiléptem a zuhany alól, megtörölköztem. Aztán felvettem a Davidtől kapott ruhákat, és ahogy húztam fel őket magamra, úgy éreztem, mintha David keze simogatna.
Na, tessék. Hiába próbálom elküldeni azt az érzést. Nem kell hozzá álmodozás sem. Itt vagyok az ő ruháiban, és ez olyan, mintha az ő karjaiban lennék. Hiába akartam elnyomni, egyre erősödött bennem az emlék, annak a tengermélyi barlangnak az emléke. Az érzések elborítottak.
Álltam a fürdőszobában, már felöltözve, és nem mertem felemelni a kezemet, hogy lenyomjam a kilincset. Nem mertem kinyitni az ajtót, mert úgy éreztem, ha meglátom Davidet, nem fogom tudni féken tartani ezt a lüktető vágyat magamban.
Az élet, egy valamikori boldog élet emléke és vágya lüktetett bennem.

Valami mégis életre kelt bennem. De most mit kezdjek vele?


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése