2014. április 21., hétfő

9. David otthonában



A váratlan hangra összerezzentem. David kopogott be az ajtón, és azt kérdezte, minden rendben van-e? Tudtam, hogy válaszolnom kellene, de nem jött ki a hang a torkomon. Csak bólintottam. Tudom, hülyeség, a csukott ajtón túlról kérdeznek, én meg bambán bólogatok ezen az oldalon. Olyan, mint egy vicc. David megismételte a kérdést, már hangosabban, én újra bólintottam, kétszer is. Persze, minden rendben van, jól vagyok. Csak éppen nem tudok megszólalni, nem merek megmozdulni, egyébként pedig arra vágyom, hogy öleljen át, csókoljon meg, vigyen az ágyába, és olvadjunk össze úgy, pontosan úgy, mint akkor régen a tenger mélyén. És ha lehetne még egy kívánságom, hát akkor azt kérem, hogy ezzel az élménnyel haljak is meg, ezzel az utolsó, boldog pillanattal fejeződjön be ez az egész, túl hosszúra nyúlt színházi előadás. Menjen le a függöny. És ha így lesz, akkor megérte. Megérte az egész eddigi élet, minden bánat és szenvedés. Csak legyen még egyszer, egyetlen egyszer olyan mámorító érzés bennem, had merüljek el abban az egységben, abban a végtelen boldogságban.

Itt tartottam a gondolataimmal, amikor Davidnek elege lett a csendből, és aggódó arccal benyitott a fürdőszobába. És orrba vágott az ajtóval, mivel én ott álltam, közvetlenül előtte.
Megszédültem, megtántorodtam, bizonytalan mozdulattal a zuhanyfüggöny felé nyúltam, de nem értem el. Elestem volna, de David elkapott.
Ott voltam végre, amire vágytam, David karjaiban. De sajnos nem az álomban, hanem a szokásos valóságomban. És ebben a világban mindketten zavarba jöttünk a helyzettől. David arca vörös lett, gyorsan elengedte a derekamat, és mentegetőzni kezdett, hogy rám nyitotta az ajtót. Éreztem, hogy én is elpirulok. Nehéz lett volna megmagyarázni, hogy miért nem válaszoltam a kérdéseire.
Inkább kimentem a szobába. Ott David közben viszonylagos rendet csinált, elpakolt a székekről is. Leültem az egyikre, David pedig az asztal túloldalán, jó távol tőlem foglalt helyet, mintha tartana tőlem. Pár másodpercnyi zavart csönd után felugrott, a hátizsákjában kezdett kotorászni, majd elővett pár bankjegyet, és elém tette az asztalra. Aztán gyorsan beszélni kezdett:
– Ez még a tiéd. A táskádból eshetett ki, és csak későn vettem észre. Sajnálom, hogy ezzel gondot okoztam neked. Amikor megtaláltam ezt a pénzt a rajzmappám mellett, visszasiettem a hídhoz, de már nem voltál ott. Mindenhol kerestelek. Elmentem a nagykövetségre, végigtelefonáltam a különböző szállodákat, aztán végigjártam a pályaudvarokat. Kimentem a reptérre is, de sehol sem találtalak. Láttam, hogy nem volt nálad hitelkártya, és fogalmam sem volt, hogy mihez kezdesz pénz nélkül. Aggódtam érted… és lelkiismeret-furdalásom volt miattad. Ha nem hagylak olyan hirtelen faképnél ott a hídon, akkor észrevehetted volna, hogy hiányzik a pénzed, és még időben szólhattál volna. Sajnálom, hülye voltam. ­– Lassan múlt a feszültség köztünk, David szája az ismerős mosolyra húzódott, én is éreztem, hogy már nem lángol az arcom. Végül is két felnőtt ember beszélget itt egymással. Legalábbis látszólag.
– Köszönöm, hogy megtaláltál. Igazán rendes volt tőled – mondtam, és magamban nagyon örültem, hogy egészen normális hangon meg tudtam szólalni.
– De mi volt veled ott az utcán? – kérdezte David. – Úgy néztél ki, mint egy alvajáró. Csukott szemmel álltál a járda szélén, amikor észrevettelek. Rád kiáltottam, de nem reagáltál. Azután pedig éppen akkor léptél le a járdáról, amikor a busz odaért, nekimentél teljes lendülettel az oldalának. Az utolsó pillanatban rántottalak el, különben a kerekek alá estél volna. Ha nem lett volna lehunyva a szemed, azt hittem volna, hogy direkt meg akarod ölni magad.
  Na, újra visszatért a lángolás az arcomra. Most mit mondjak? Azt, hogy én tényleg öngyilkos akartam lenni, csak nem itt és most, hanem előző éjjel, még New Yorkban? És amikor a járdán látott, akkor én éppen a fehér fénybe akartam belépni? Egy illúzióba, amiből aztán majdnem halál lett? És hogy furcsa és csodálatos emlékek bukkantak fel bennem, és az egyikben ő is szerepel?
Hallgattam. Aztán megköszörültem a torkomat, és nyeltem egyet. És rájöttem, hogy már nagyon régóta szomjas és éhes vagyok. A gyomrom hangosan megkordult.
David felpattant a székről.
– Ó, de udvariatlan vagyok. Hiszen pénz nélkül te ételt sem tudtál venni magadnak. Csinálok egy gyors omlettet, jó lesz?
  Hálásan bólintottam. David gyakorlott mozdulatokkal nekilátott az ételkészítésnek, közben teát is főzött nekem, és hamarosan együtt vacsoráztunk az asztal mellett. Úgy, mint két összetartozó ember. Két olyan ember, aki régóta ismeri egymást. Azt éreztem, hogy még sosem ettem ilyen jóízű omlettet, és sose ittam ilyen finom teát. Persze, tudom, az éhes embernek minden ízlik. De ez nem csak étel volt. Ebben ott volt David mozdulata, mosolya, törődése. Csak néztem őt, és úgy tűnt, hogy az arca időnként összemosódik azzal a másik világbeli arccal. Igaz, hogy abban a régi emlékben nem szerepelt olyan esemény, hogy ő főzött volna nekem, igazában arra se nagyon emlékszem, hogy ott miket ettünk. Azok az emlékek a szerelemről szóltak. A mostani események meg arról, hogy milyen kedves, gondoskodó, figyelmes. Jaj nekem, mi lesz ebből…
Mi lesz, ha megint beindul a történet, és újra végigfut a keserű végkifejletig, a csalódásig! Kell ez nekem? Már megint?

Befejeztük az evést, David el is mosogatott. Ez is tetszett benne, hogy van, amiben laza tud lenni, másban meg precíz és gyakorlatias. És ha belegondolok, rólam még soha senki nem gondoskodott így. Még anyám sem. David hozathatott volna egy pizzát is innen a sarokról, de ő saját kezűleg készítette el nekem a vacsorát. Egyre vonzóbb az egész ember, ez az itteni, a valóságos férfi, akkor is, ha megpróbálom elkülöníteni azoktól a régi emlékektől.
Aztán újra leültünk, de most már az ágyra kuporodtam fel, a párnákkal kényelmesen megtámasztottam magam, David meg odaült a közelembe. Aztán, mintha újra zavarba jött volna, most ő köszörülte meg a torkát, mielőtt megszólalt.
– Elmeséled, milyen volt? – kérdezte szinte szégyenlősen.
Hirtelen nem tudtam, mire gondol. Melyik élményemet kellene neki elmondanom? Csak nem tud valamit ő is a tengeri világról?
– Micsoda? – kérdeztem vissza bizonytalanul.
– Az élmény a Sixtus-kápolnában. Ne haragudj, hogy a hídon úgy letorkoltalak. Tudod, ez az én gyenge pontom. Valójában irigyellek azért, hogy neked az első látogatásnál, azonnal megvolt az áttörés. Én már tucatszor jártam ott, Dracoval és egyedül is, de nálam semmi eredmény. Semmi, csak a szép képek. Nekem nem nyílik meg a Kapu. Neked meg egyszerre sikerült. 
– Én igazából nem is tudom, hogy mi volt ez. Draco csak azt a Stendhal-szindrómát mondta, meg pár ködös dolgot, amit nem értettem. Nekem csak volt egy fura rosszullétem ott. Előbb inkább te mondd el, hogy mi ez.
  David elmosolyodott, most inkább fanyar mosollyal:
– Hát beszélni éppen tudok róla. Bár inkább megélni szeretném, nem pedig tudni. De Dracoval sokat beszélgettünk, aztán meg vitáztunk, aztán… szóval most éppen nem vagyunk beszélő viszonyban egy ideje. Mert azt mondtam, elegem van a bölcselkedéséből, ha annyit tud, akkor segítsen nekem átlépni a Kapun. Azt felelte, hogy neki sem sikerült sosem. Akkor elküldtem a fenébe. Ő meg elment. Azóta hiába keresem, nem tudok találkozni vele, pedig máskor szinte hetente összefutottunk. És amikor helyette állandóan belebotlok olyan emberekbe, akiket ő hozott ide, akiknek megvolt az élmény, és akik megváltozva mennek innen haza… na olyankor nagyon frusztrálva érzem magam, és kissé elromlik a modorom. Ez robbant bennem akkor is, ott a hídon. Sajnálom, hogy bunkó voltam.
– Semmi gond. A vacsorával sikerült mindent jóvá tenned – mondtam őszintén. David most már vidámabban mosolygott, és úgy folytatta:
– Oké, akkor megnyugodtam. Na, szóval mit tudsz a Michelangelo-titokról?
– Michelangelo-titok? Arról semmit. Draco csak azt mondta, nézzem meg a freskókat. Titokról nem volt szó. Miért, van valami titkos kód a festményeken?
– Ez nem egy elrejtett kód, csupán a jól látható képek valódi jelentése. Igazából titok sincs, mert nem kell semmit sem megfejteni. Csak annyi a feladat, hogy a valóságot lássa meg az ember. Azt, ami valójában VAN a képeken, és ne azt lássa bele, amiről azt gondolja, hogy ott kellene lennie. Tehát csak látni kellene. De az emberek már régóta nem a saját szemükkel látnak, hanem azzal a szemüveggel, amit a társadalom, a külvilág ad nekik. A tömegek mindig hajlamosak voltak elfogadni az illúziót, a fentről diktált képet a valódi tapasztalatuk helyett. Mert az kényelmesebb volt, nem járt semmilyen felelősséggel, nem volt benne az egyéni vélemény kockázata. A tömegembereknek biztonságosabb volt díszes ruhájúnak látni az uralkodót, és csak kevesen merték kimondani, hogy a király meztelen. Azokat aztán gyorsan elhallgattatták vagy kivégezték, és buzgón bámulták tovább a nagy semmit.
Most is sok ilyen „meztelen király-kép” van az emberek fejében, a világról, a hatalomról, a lehetőségeikről és önmagukról is. És ezekből a hamis képekből kellene felébredniük, de ez nem könnyű, ezért sokan csak lecserélik az egyik illúziót a másikra.   
Draco szerint az egyik legjobb ébresztő kód Michelangelo freskóiban van. Egyrészt azért, mert Michelangelo valódi művész volt, azok közül való, akik nemcsak képesek voltak látni a Valóságot, de át is tudták hozni ide a látványt. Másrészt a freskó témája miatt, ami a Teremtésről szól. Benne van az összes illúzió lehetősége, a csapda, hogy azt lássa bele az ember, amit évszázadok óta sulykolnak róla, és emiatt hatalmas energiájú lehetőség a felébredésre. Hiszen ha ezekben a képekben felismeri a valóságot az ember, akkor a hétköznapokban már könnyen átlát a mindennapi megtévesztéseken.
És Draco szerint ezek a freskók az összes egyetemes kódot tartalmazzák. Mert a felébredés mindenkinél máshol kezdődik, mindenkinek megvan a saját gyenge pontja, vagy máshogy fogalmazva, a saját kapcsolója. Ezekben a freskókban minden ember megtalálja a saját, személyre szabott kódját, a neki szóló felébresztő üzenetet. Mármint akkor, ha azt látja, ami VAN. 
Draco szerint: ha képes vagy azt látni, ami valójában VAN, akkor tudsz az lenni, aki valójában VAGY.

   


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése