2015. január 26., hétfő

39. A szétszakadás története






– A középső képkockákon is ennek a szétszakadásnak és bukásnak a története van – folytatta Draco a mennyezet felé intve. ­– A legelső kép az oltár felett állítólag a sötétség és a világosság szétválasztását ábrázolja. Gondolhatjuk ezt is, a mondanivaló akkor is a kettéválásról szól. De ha ha csak a festményt nézzük, inkább egy zuhanást ábrázol, az a férfialak tehetetlenül zuhan bele a szétszakadó világba, ahol elveszett az egység, ahol a fény és a sötétség már elkülönül egymástól.
A második képnél megint látványos lesz a probléma: a bibliai magyarázat ennél sem stimmel. A könyv szerint itt a vizek szétválasztása és a szárazföld teremtése következne, csakhogy az a harmadik képen van. Ezen a Nap és a Hold, meg a növények teremtése látható. Az emberek nem értették, miért más a sorrend, Michelangelo pedig nem magyarázkodott. Nem mondta, hogy őt nem a bibliai történet érdekelte, hanem az Üzenet, mert úgysem értették volna.
– Ez a Nap és a Hold teremtése? – kérdeztem csodálkozva. – Én azt hittem, ez Lucifer elűzése az égből.  Hiszen két hasonló alak van rajta, és nagyon dühösnek tűnik az a Teremtő. 
– Na, ezért van szeme az embernek, hogy lásson – bólogatott elégedetten Draco. – Igen, amit te mondasz, sokkal közelebb áll a valódi üzenethez, mint a művészettörténészek okoskodása. Őszerintük Michelangelo két alakban festette meg a Teremtőt, és mindketten éppen alkotnak. De ha nyitott szemmel nézel, akkor egyértelmű, hogy a szembeforduló alakban indulat van, és parancsoló dühvel tárja szét a két karját. Még az angyalkák is ijedten húzzák le a fejüket körülötte. Itt nem egy jószándékú, békés alkotás zajlik, hanem szigorú száműzetés: „te erre, én arra, ne kerülj többé a szemem elé!” És az a távozó alak a fenekét mutatja az itt maradónak. Ez akkor is, és ma is elég egyértelmű, pimasz üzenet: „kinyalhatod”.

   Elnevettem magam, annyira fura volt az ősz szakállú, tekintélyes Dracótól ilyet hallani. De a képen valóban ez az üzenet virított. A háttal levő figura feneke nagyon precízen lett megfestve, a köpeny olyan feszesen simul rá, hogy ha nem lenne bordó színű, valójában meztelennek tűnne.  




– Igen, ez itt egy újabb kettészakadás – folytatta Draco, és az előbbi huncut mosoly lassan eltűnt a szája sarkából. –  A Teremtő önmagával is konfliktusba került. Az egyik része fent akart maradni az égben, a másik viszont elindult lefelé, az anyag felé.
Aztán a következő képen az égben ragadt alak magányossága látható. Állítólag itt teremti a vizeket, de inkább úgy tűnik, reménytelenül, szomorúan keres valakit, keresi az elveszített másik felét.
És aztán megtalálja. Az Ádám teremtése ma már olyan megszokott ábrázolás lett, hogy kevesen gondolkoznak el azon, Michelangelo miért ilyen különös formában festette meg. Amikor a freskó elkészült, nem is a teremtés aktusának látták, hanem egy helyes életre való figyelmeztető gesztusnak. Mert semmilyen hagyomány nem ad magyarázatot erre a különös kézmozdulatra.
– Gondolom azért nem, mert ez nem teremtés – mondtam bátran, mert már élveztem, hogy azt láthatok bele a képekbe, amit akarok. Draco és Leon is egyetértően bólogatott, úgyhogy folytattam. – Szerintem ez a kapcsolatteremtésről szól. Az égi rész találkozik a földivel. Az a két ujj pedig olyan, mint két idegsejt nyúlványa, amik éppen átadják egymásnak az információt. Az égi rész a tudatosabb, a földi oldal kissé belealudt az anyagba, de éppen ébredezik.
Ja, és most, ha jobban megnézem, azt is látom, hogy Ádám nem is olyan magányos ezen a földön. Az a meztelen ifjú, aki elvileg a két kép között van, olyan, mintha Ádám tükörképe lenne. És a makkok kötegét tartó karja szinte hozzáér Ádám combjához. Fura, itt mintha összemosódna a kép meg a fal síkja, mintha eltűnne a határ a festmény meg a keret között. Ádám olyan, mintha csak az egyike lenne a képkockák szélein üldögélő meztelen ifjaknak. 



Egyáltalán kik ezek a meztelen alakok? – kérdeztem, és elakadtam a gondolatmenetemben.
– Jó kérdés – mondta Leon. – Ez is Michelangelo titka maradt. Senki se értette, miért festette tele a mennyezetet ezekkel a hangsúlyos, energikus alakokkal. Szolid szárnyas angyalkák illettek volna ide, áhítatos arccal, mint Raffaellónál.
Az is nehezen magyarázható, miért tartják a súlyos tölgyfa-füzéreket. Bár erre az volt a válasz, hogy biztosan az akkori pápa családneve miatt. Michelangelo viszont még a bibliai sorrenden is változtatott, ha úgy tartotta jónak, egy pápa neve miatt nem festett volna ilyen hangsúlyos díszítést. A tölgyfa sokkal ősibb szimbólum, a pogány erőt képviseli, Jupiter fája volt a római mitológiában. Ezek az ifjak tehát inkább egy ősi, egységes, tiszta világ megtestesítői. Ha alaposan megnézed őket, minden másodiknak nőies az arca és a haja, bár amelyiknek látható az ágyéka, ott mindannyian férfiasak. Olyanok, mint a szétválás előtti, teljes ember, a nemek nélküli, tökéletes állapotban.
Bennük, ezekben a képeken kívül álló, izmos ifjakban itt van még a teljesség. Ők fogják közre a jeleneteket, és a próféták és szibillák mellett ők tűnnek valóságos létezőnek a mennyezeten.   
Na, de térjünk vissza a történetre – mutatott újra felfelé Leon. –  Ádám után következik a sorban Éva teremtése. Erről már beszéltünk korábban. Ez a jelenet persze pontosan megfelel a bibliai leírásnak, mert ez itt illusztráció, és nem művészet. De még így is beleillik a sorba, a szétszakadás történetébe. A szétaprózódás folytatódik, Ádám is kettéválik, az egységes, tökéletes lény férfivá és nővé osztódik. A Teremtő pedig egyre szomorúbban szemléli ezt a darabokra hulló világot.
Aztán újra egy nagyméretű kép, a Paradicsom. A hivatalos magyarázat szerint itt is két jelenet van egy képen: a bűnbeesés és a kiűzetés a Paradicsomból.
– De akkor miért annyira más a két emberpár? – kérdeztem. – Azok, akik a fa alatt a gyümölcsért nyúlnak, nem is hasonlítanak azokra, akiket az angyal elüldöz.
– Bizony, a teológusok szerint ez a bűn következménye, ettől csúnyul meg szegény Éva – felelte gunyoros hangsúllyal Draco. – A férfin persze nem fog annyira az átok, de a nőből boszorkány lesz, ha eszik a Tudás fájának gyümölcséből.
– Dehát együtt esznek belőle! Sőt, Ádám maga szedi le, Évának meg a kígyó adja. 



– Igen, láthatod, ez megint nem egyezik a bibliai történettel. Michelangelo szerint mindketten egyformán cselekvőek, és nem csak Éva a bűnös. Sőt, egyáltalán nem tűnik bűnnek a dolog. Az ott egy békés édenkerti jelenet, ahol egy gyönyörű emberpár a Tudás gyümölcsével töltekezik. A kígyó pedig nem valami gaz csábító, hanem a Tudás fájához tartozó, kedves, angyali alak. És ha nincs bűn, akkor nincs büntetés sem. Akkor csak a kettőség, a szétszakadás folytatódik a történetben.
A kettősség most a szellemi tudás szintjén jelenik meg. Vannak, akik ott lehetnek a Bölcsesség közelében, örök fiatalon, egységben. És vannak, akiknek az a küldetésük, hogy eltávolodjanak a Forrástól, és elvigyék a Tudást a pusztába, a többi ember közé, belefáradva és beleöregedve a feladatba. 



Nézd csak meg jobban! Az az öreg női arc nem Évához hasonlít, hanem inkább az alatta levő cumeai szibillához. A feje is mindkettőnek furán kicsi a széles vállakhoz képest. A távozó férfi pedig éppen úgy néz ki, mint alul, a szomszédos képen Ézsaiás próféta. Mellette a kisangyal is pont erre a paradicsomi képre mutat. 



Tehát ez a történet az egységes tudás szétszakadásáról szól. És nézd meg a fát, nem látsz rajta valami furcsát?

   Alaposan megnéztem a képet. Elsőként az tűnt fel, hogy a levelei alapján ez biztosan nem almafa. Talán fügefa. Igen, a kígyótestű nő kezében egyértelműen hosszúkás, zöld füge van.  
Ismerősnek tűntek ezek a hármas osztású levelek is. Megtaláltam, pont ilyenek vannak Jónás fölött is, azokon a vékony ágakon. Pedig elvileg Jónásnak egy tök levele adta az árnyékot, nem fügebokor. De mi van, ha ez egy utalás arra, amit Jónás mutat, hogy a Tudás veszett el, ahogy felette is sárgulnak, száradnak a levelek. A Tudásból elveszett az egyik rész, ahogy Hermész botjáról is hiányzik az egyik kígyó.
A kígyó!
Megnéztem az Édenkerti fa törzsét, és rájöttem, mi benne a furcsa.
Azon ott van a két kígyó!
Ha egyesével, alaposan megnézem a kígyótest kanyarulatait, akkor egyértelmű, hogy két kígyó van rajta. Az egyik a bal oldali nőalak testében végződik, aki Évának nyújtja a gyümölcsöt. A másik kígyó viszont a piros ruhás, kardos angyal jobb kezében ér véget.
Tehát itt, az Édenkertben még megvolt mind a két oldal. Csak aztán elveszett az egyik rész.




– Pontosan – válaszolt Leon a gondolatomra. – Igen, ez a legfontosabb üzenet ezen a képen. Eredetileg megvolt a két kígyó, megvolt az egység, és abban a jó és a rossz tudásának a titka. De aztán elcsúsztak az információk, halványodott az üzenet, és az emberek egyre kevesebbet értettek meg az eredeti teljességből. A tudás egysége elveszett, a darabokat pedig elkezdték úgy értelmezni, hogy azok már az ellenkezőjét jelentették, mint amiről eredetileg szóltak. A tudás bűn lett, az önálló gondolkodás eretnekség, a szabadság pedig üldözendő lázadás. A szent üzenettel útnak indított Hírnökökből pedig meg nem értett, szenvedő próféták és jósnők váltak. 



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése