Értelemmel
teremtett Ember vagy legyártott rabszolga?
Melyik a Te
teremtéstörténeted?
Te mit látsz az Édenkerti képen?
Egy szép kis színes illusztrációt a bibliai történethez? Vagy
pedig zavarba ejtő, elgondolkodtató részletekkel teli üzenetet?
Képes vagy meglátni a valóságot a szemed előtt, vagy a
beléd kódolt rabszolga-program fut a fejedben?
Szabadon gondolkodó, tudatos ember vagy, vagy pedig
madzagon rángatott bábu?
Michelangelo ötszáz éve eretnek, lázadó, felébresztő
hatású képsorokat festett a Sixtus-kápolna mennyezetére, de mi azóta is vakon
sétálgatunk alattuk.
Nézzük meg végre nyitott szemmel a festményt.
A hivatalos magyarázat szerint ez két külön jelenet
együtt ábrázolva: bal oldalon az első emberpár bűnbeesése, jobb oldalon pedig a
következmény, a kiűzetés a Paradicsomból.
És mi a valóság?
A leglátványosabb eltérés a közismert történettől az,
hogy a képen Ádám saját maga nyúl a Tudás fájának gyümölcséért. Nem Éva
csábítja őt bűnre, tehát nem a Nő az egész bűnbeesés okozója. Sőt. Ádám maga
veszi el, míg Évának a kígyótestű nőalak adja oda.
Az egész keresztény vallási rendszer a bűnbeesésre van
felépítve. Az eredendő bűn, vagyis az első emberpár tette miatt minden ember
eleve bűnösnek születik, ezért van szükség az egyházra, Krisztusra,
megváltásra. És ez a történet az alapja a nők alárendelésének is.
És erre itt van ez a festmény, a katolikus egyház
legszentebb helyén, a pápaválasztási kápolna mennyezetén.
Nem nevezhető ez művészi szabadságnak, esetleg tévedésnek.
Ezt nem lehet csak úgy, véletlenül így festeni.
És ezen a képen semmi bűnös, tiltott esemény nem látszik.
Ez egy békés, harmonikus édenkerti jelenet. Egy férfi és egy nő nyugodtan,
szabadon eszik egy fa gyümölcséből.
Aztán ott a másik emberpár, akiket egy kardos angyal
távol tart ettől a fától. Elvileg ez ugyanaz a két ember, a bűnös Ádám és Éva.
Dehát szemmel láthatóan ők mások! Nem is hasonlítanak hozzájuk.
A „hivatalos nézet” szerint azért, mert a bűntől
megcsúnyultak.
Na persze…
Egyébként pedig a történet szerint a bűnbeesős-almaevős rész után Ádám és
Éva fügefalevelekkel takarták el a meztelenségüket. De ezen a képen továbbra is
meztelenek.
Viszont ha jobban kinyitjuk a szemünket, és megnézzük a
kép környezetét, akkor érdekes dolgot találhatunk. A freskósort keretezve próféták
és szibillák (jósnők) ülnek körben a mennyezet szélén.
És pont ez alatt a kép alatt ott van egyik oldalról a
Cumeai szibilla, a másik felől pedig Ézsaiás próféta, akik viszont erősen
hasonlítanak ahhoz a két emberhez, akiknek távozniuk kell a Tudás fájától.
És akkor nézzük azt a középen álló fát! Ez a Jó és a
Rossz tudásának a fája, és van rajta egy kígyó, mellette meg egy angyal.
De miért olyan furcsán tekeredik rajta az a kígyó? Csomót kötött önmagára?
Kövessük csak a kanyarulatokat!
Ez két kígyó! És ez így, kissé rejtetten ábrázolva, hogy ne
legyen azonnal nyilvánvaló, de mégis felismerhető: ez már valóban a Tudás fája.
Ez Hermész botja a két kígyóval.
Ez az isteni hírnök, Hermész/Merkúr pálcája, a caduceus.
Ebben együtt van az égi és földi tudás, a jó és a rossz tudásának a képessége.
A caduceus valójában a Tudás fájának ősi jelképe. És ezzel együtt jelenti a
teljességet, a férfi és női energiák összefonódását, a hermetikus tudást, az
emberi energiarendszert, az ellentétek kiegyenlítődését. De nem keresztény,
hanem jóval korábbi, görög-római jelkép.
................................................
Összegezve tehát a festményen több zavaró részlet is van,
ami nem illik az elfogadott értelmezéshez. Emiatt lehet, hogy egy egészen más
történetet ábrázol, és egészen más az üzenete.
Lehet, hogy ez két külön emberpár. Az egyiküknek szabad
enni a Tudás fájáról, övék a Teljesség. A másik embercsoportot távol tartja egy
tilalom a tiszta tudástól, csak ködös látomások, zavaros jóslatok szűrőjén át
kaphat belőle valamit.
.......................................................
És akkor gondoljuk ezt tovább, most már filozófiai
oldalról. És olvassunk bele a nagykönyvbe, hogyan is szólt ez eredetileg a
Bibliában.
Ez az alapvető teremtéstörténet beleépült a
gondolkodásmódunkba, a kultúránkba, a jelképrendszerünkbe. A nem vallásos
emberek számára is közismertek a főbb események: a teremtés hat napja, Ádám
teremtése a porból, Éva összebarkácsolása az oldalbordából, a tiltott gyümölcs
és a bűnbeesés, tehát az eredendő bűn, aztán a kiűzetés a Paradicsomból.
Az egyház erre a történetre építette fel a rendszerét.
És közben az emberek egy része nem olvasta el a Biblia
legelső pár oldalát sem, aki pedig elolvasta, az lehet, hogy nem mer önállóan gondolkozni.
Merthogy két Teremtéstörténet van benne. Ott, mindjárt a
legelején.
Az egyikben Isten a szabad, önálló embert teremti meg, aki
attól kezdve a maga ura.
A második történetben pedig „Isten Úr”, tehát egy magát „Istennek
nevező úr” gyárt magának egy kis játékszert, rabszolgát, akivel kísérletezni kezd, értelmetlen
tilalmakkal tesztelgeti, és amikor nem tetszik neki a működése, eldobja.
Két, különböző típusú ember él ma is a földön. A „gyártott ember” programozottan, gondolkodás nélkül él most is,
félve és engedelmeskedve, vagy lázadozva rendetlenkedve, robotolva a
megélhetésért vagy ész nélkül pusztítva a környezetét.
És közben a szabad ember majdnem elveszett. Mert elaludt,
elkábult, beállt a sorba a rabszolgák közé. És majdnem elvesztette az egész
bolygót, ami pedig eredetileg az övé volt.
De még felébredhet. Még feltámadhat.
Nézzük meg tehát, hogyan szól a történet.
Az első teremtéstörténet egy racionálisan is elfogadható
fejlődési sort ír le, ami nagyjából megfelel a világegyetem vázlatosan elmesélt
kialakulásának: az ég és föld, világosság és sötétség, a vizek és a száraz
szétválasztása, növények megteremtése – itt egy visszakanyarodással a Nap és a
Hold teremtése – de aztán megint logikusan folytatódik: vízben élő állatok,
madarak, és a szárazföldi állatok.
És aztán a hatodik napon:
„26Isten újra
szólt: „Teremtsünk embert képmásunkra, magunkhoz hasonlóvá. Ők uralkodjanak a
tenger halai, az ég madarai, a háziállatok, a mezei vadak és az összes
csúszómászó fölött, amely a földön mozog.” 27Isten
megteremtette az embert, saját képmására, az Isten képmására teremtette őt,
férfinak és nőnek teremtette őket.
28Isten megáldotta őket, Isten szólt
hozzájuk: „Legyetek termékenyek, szaporodjatok, töltsétek be a földet és
vonjátok uralmatok alá. Uralkodjatok a tenger halai, az ég madarai és minden
állat fölött, amely a földön mozog.”
29Azután ezt
mondta Isten: „Nézzétek, nektek adok minden növényt az egész földön, amely
magot terem és minden fát, amely magot rejtő gyümölcsöt érlel, hogy
táplálékotok legyen. 30A mező
vadjainak, az ég madarainak s mindennek, ami a földön mozog és lélegzik, minden
zöld növényt táplálékul adok.” Úgy is történt. 31Isten
látta, hogy nagyon jó mindaz, amit alkotott. Este lett és reggel: a hatodik
nap.
1Így készült el
a föld és az ég minden bennelevővel együtt. 2Isten
a hetedik napon befejezte művét, amit alkotott. A hetedik napon megpihent
munkája után, amit végzett. 3Isten
megáldotta és megszentelte a hetedik napot, mert azon megpihent egész teremtő
munkája után. 4Ez a története az ég és
a föld teremtésének, ahogy az lefolyt.”
A Teremtés könyve 1-2. fejezet
Tehát: a saját képmására teremtette, férfinak és nőnek
teremtette.
Vagyis mindketten, a férfi és a nő is Isten képmása.
Egyenrangúak. És egyszerre lettek teremtve.
És az egész földet nekik adja, nem csak egy kis,
elkerített kertecskét. Minden fáról ehetnek, kivétel nélkül. Nincs tiltás.
Tehát nem eshetnek bűnbe. Ez itt az ő világuk, ők uralhatják, és szabadon azt
tehetnek, amit akarnak.
Nincs bűn, nincs alárendeltség. Isten megáldotta őket.
Ez az eredeti Ember, a Föld jogos ura, önálló és szabad.
Aztán folytatódik az írás, és következik egy másik, jóval
furcsább és érthetetlenebb „teremtés”. Ami sokkal inkább megfelel egy laboratóriumi
kísérletnek.
„4Azon a napon,
amikor az Úristen a földet és az eget megalkotta, 5még
nem volt a földön semmiféle vad bozót, és nem nőtt semmiféle mezei növény, mert
az Úristen még nem adott esőt a földnek, s nem volt ember sem, hogy a földet
művelje. 6Egyszer pára szállt fel a
földről és megáztatta a föld egész felszínét. 7Akkor
az Úristen megalkotta az embert a föld porából és orrába lehelte az élet leheletét.
Így lett az ember élőlénnyé.”
Ez egy sivár vidék. És ebben a történetben a föld porából,
anyagból alkotja az embert, és nincs szó arról, hogy „a saját képmására.”
8Az Úristen kertet telepített Édenben,
keleten, és oda helyezte az embert, akit teremtett. 9És
az Úristen a földből mindenféle fát sarjasztott, ami tekintetre szép és
táplálkozásra alkalmas; azután kisarjasztotta az élet fáját a kert közepén, meg
a jó és a rossz tudásának a fáját. 10Egy
Édenben eredő folyó öntözte a kertet, s ott négy ágra szakadt. 11Az egyiknek a neve Pison: ez átfolyik
Havilla egész földjén, ahol arany található. 12Ennek
az országnak aranya kiváló, van ott még bdellium és ónixkő is. 13A második folyó neve: Gichon, ez öntözi
Kus egész földjét. 14A harmadik folyó
neve: Tigris, ez Asszurtól keletre folyik. A negyedik folyó az Eufrátesz.
Ez egy földrajzilag körülhatárolt kis rész, egy zárt
kert. És ahhoz képest, hogy az előbb még puszta és kietlen a táj, most már
vannak folyók, sőt országok is, amik kívül esnek a kerten. Tehát van élet, és
élnek emberek a kerten kívül is!
15Az Úristen
vette az embert és Éden kertjébe helyezte, hogy művelje és őrizze. 16Az Úristen parancsot adott az embernek: „A
kert minden fájáról ehetsz. 17De a jó
és rossz tudás fájáról ne egyél, mert amely napon eszel róla, meghalsz.”
Itt egy főnök utasít egy rabszolgát, hogy a birtokán dolgozzon.
Parancsol és tilt. És szó sincs áldásról! Ez az ember nem kapott áldást. Ez egy
szolga.
18Azután így
szólt az Úristen: „Nem jó az embernek egyedül lennie. Alkotok neki segítőtársat,
aki hozzá illő.” 19Az Úristen
megteremtette még a földből a mező minden állatát, s az ég minden madarát. Az
emberhez vezette őket, hogy lássa, milyen nevet ad nekik. Az lett a nevük, amit
az ember adott nekik. 20Az ember tehát
minden állatnak, az ég minden madarának és a mező minden vadjának nevet adott.
De a maga számára az ember nem talált segítőtársat, aki hasonló lett volna
hozzá.
Most teremt állatokat, madarakat, miközben az előző
történetben ez már jóval korábban, az evolúciós fejlődésnek nagyjából megfelelően
megtörtént. És odaviszi az unatkozó, passzív Ádámkához: „Na, itt ez a dolog, mi
legyen a neve? Jól van, ez lesz a maci. Az meg a róka koma. Ügyes vagy, Ádámka.
Felismerted a különbségeket. Nagyszerű, a teszteredmények biztatóak. Értelmes
lényt raktunk össze. De mi a gond, vele se akarsz játszani? Na jól van, hozok
neked másik játszótársat, csak legyen valami interaktivitás a kísérletben.”
Viszont Ádámka csak elnevezi őket, de nem kapja meg a
hatalmat az élőlények fölött, mint az eredeti történetben.
21Ezért az
Úristen álmot bocsátott az emberre, s mikor elaludt, kivette egyik
oldalcsontját, s a helyét hússal töltötte ki. 22Azután
az Úristen az emberből kivett oldalcsontból megalkotta az asszonyt, és az
emberhez vezette. 23Az ember így
szólt: „Ez már csont a csontomból és hús a húsomból. Asszony a neve, mivel a
férfiből lett.” 24Ezért a férfi
elhagyja apját és anyját és feleségéhez ragaszkodik, s a kettő egy test lesz. 25Mind az ember, mind az asszony meztelen
volt, de nem szégyenkeztek egymás előtt.
Megjegyzendő, hogy sok vallásos felnőtt ember szilárd
meggyőződése, hogy a férfiaknak eggyel kevesebb bordájuk van, hiszen azt mondja
az írás, hogy ebből lett a nő. És nem zavarja a hitüket az a biológiai tény, hogy
ez nem így van. Viszont a leírás kísértetiesen emlékezet a modern klónozásra.
Tehát ez a második teremtéstörténet. Itt egy rabszolgát,
egy kísérleti nyulat gyárt valaki, aki istennek hiszi magát.
De ő nem az eredeti Teremtő. És a történet is jóval
később játszódik, akkor, amikor már országok is vannak a Földön, tehát élnek
már más emberek.
Az első történet a szövege alapján is korábbi keletkezésű,
egy ősi szöveg. Az eredetiben Isten neve: Elohim. A második történet későbbi korból
származik, ebben Jahve Elohim szerepel: Úr Isten. És ha tovább olvasunk, Káin
történetében már csak Jahve, tehát „simán” Úr van. Később már keveredik a
szövegben a többféle elnevezés, de az elején még tisztán elkülöníthető, hogy
itt más-más szereplőről van szó. Van a teremtő Isten az elején, aztán egy
Istennek nevezett Úr, a laboratóriumi kísérletével, és később már csak egy felügyelő
Úr, isteni név és hatalom nélkül.
És még pár jelentőségteljes mondat a továbbiakból:
A „bűnbeesés” után, tehát amikor a rabszolga engedetlen
lett, a gazdája kizavarja a kertből, és megátkozza.
17Az embernek ezt mondta: „Mivel hallgattál
az asszony szavára és ettél a fáról, jóllehet megtiltottam, hogy egyél róla, a
föld átkozott lesz miattad. Fáradsággal szerzed meg rajta táplálékodat életed
minden napján. 18Tövist és bojtorjánt
terem számodra. A mező füvét kell enned. 19Arcod
verítékével eszed kenyeredet, amíg vissza nem térsz a földbe, amiből lettél.
Mert por vagy és a porba térsz vissza.”
Az eredeti Teremtő megáldotta a maga képére alkotott
Embert. Itt pedig átok és büntetés van, és szó sincs arról, hogy lenne köztük
bármi hasonlóság. Épp ellenkezőleg: „Por vagy, koszos rabszolga vagy, selejt
lettél, nem érdekelsz tovább, szenvedj csak.”
Ez az ember nem a Teremtő képmása.
22Azután így
szólt az Úristen: „Lám, az ember olyan lett, mint egy közülünk, ismer jót és
rosszat. De nem fogja kinyújtani kezét, hogy az élet fájáról is vegyen, egyék
és örökké éljen!” 23Ezért az Úristen
eltávolította az Éden kertjéből, hogy művelje a földet, amelyből lett.
Hogy mi van? „Egy
közülünk”?? Kik közül?
Baj van, mert a rabszolgának saját akarata lett, dobjuk
gyorsan ki, hogy keményen dolgoznia kelljen az életbemaradásért, és ne érjen rá
gondolkodni. Probléma, hogy hasonlítani kezdett az urához.
Később, miután Káin megöli Ábelt, és az Úr (már csak simán egy Úr, egy intéző) száműzi arról
a vidékről:
13Kain így szólt
az Úrhoz: „Túl nagy a büntetésem ahhoz, hogy el tudjam viselni. 14Lám, ma elűztél a föld színéről, és el
kell rejtőznöm előled, hontalan és bujdosó leszek a földön, s bárki, aki rám
talál, megölhet.” 15Az Úr azt
válaszolta: Semmi esetre. Aki Kaint megöli, annak hétszeresen kell lakolnia. Az
Úr jelet tett Kainra, hogy senki, aki találkozik vele, meg ne ölje. 16Kain azonban elbujdosott az Úr színe elől,
és Nod földjén, Édentől keletre telepedett le. Kain utódai. 17Kain megismerte feleségét, az fogant, és
Hénochot szülte. Várost épített, és azt fiáról Hénochnak nevezte.
Ki ölné meg Káint? És honnan jött a feleség? Meg a város?
És végül egy titokzatos, magyarázat nélküli pár sor a
Teremtés könyve 6. fejezete legelején:
Isten fiai és az emberek lányai.
1Amikor az emberek kezdtek
elszaporodni a földön és leányaik születtek, 2az Isten fiai látták,
hogy az emberek lányai szépek. Feleségül vették mindazokat, akik tetszettek
nekik. 3Ekkor az Úr így szólt: „Nem marad éltető lelkem az emberben
örökké, mivel test. Életkora csak 120 év legyen.” 4Óriások éltek
akkor a földön (és később is), amikor az Isten fiai az emberek lányaival
összeházasodtak, és ezek gyermekeket szültek nekik; ezek a régi idők híres
hősei.
Isten fiai? Emberek lányai?
Két teremtés, két típusú emberiség.
Az Isten képére teremtett, áldott, szabad Ember, és a
megátkozott, kirúgott rabszolga.
………………………………………………
Ez két spirituális történet, és az egész a hitről szól. Ugyanabban
a nagykönyvben szerepelnek, egymás után.
Két nagyon különböző emberi viselkedésmintát írnak le.
És csak rajtunk múlik, melyik teremtéstörténettel azonosulunk. Melyiket hisszük
a sajátunknak.
Rabok vagyunk vagy szabadok.
Átkozottak vagy áldottak.
Michelangelo freskója emlékeztethet minket arra,
melyik oldalára akarunk állni a Tudás fájának.
Emlékszünk-e arra, hogy jogunk volt enni a Tudás
fájáról?
És most: mire használjuk a Tudást?
A korábbi blogbejegyzések itt olvashatók:
Teljesen kiforgatod a Szentírást!
VálaszTörlésOlvasd el inkább figyelmesen!
Felháborító, hogy egyes emberek ezt olvassák ki Isten igéjéből!