Az örvénylő sötétség változatlan volt, a kínok darabokra
szaggattak, folyamatosan fuldokoltam, a szorítás már fokozhatatlannak tűnt, én
már nem is voltam, csak a szenvedés, és mégsem lett vége. A tudatom is benne
volt ebben a kínzó masszában, és ettől még rosszabb volt az egész. Mert tudtam,
hogy a semmiben vagyok, tudtam, hogy nincs innen menekvés, és a rettegés újabb
fojtogató örvényeket teremtett körém.
Aztán feltört bennem a végtelen csalódottság, és zokogtam
volna, ha lett volna levegőm meg könnyem hozzá. Mert most kiderült, hogy semmi
sem igaz. Most aztán tényleg elveszett minden remény. Nincs mennyország, nincs
túlvilág, nincs semmilyen folytatása ennek az életnek, hazugság volt minden
szép történet. Semmi sincsen az élet után. De még ez is hazugság, mert vége
sincs, még a semmit is ellopták tőlem, nincs lezárás, nincs megsemmisülés, nem
lehet szép csöndben befejezni ezt az egészet. Csak állandósult kín van,
szenvedés, rettegés, és egy felfoghatatlan, gyötrelmekkel teli létezés.
Mi ez itt? Erről miért nem beszélt senki? Hazudtak,
becsaptak!
A düh gyűlt bennem, hullámokban csapkodott bennem az
indulat, a kétségbeesés meg a rettegés. A hullámok csúcsain képek villantak
fel, fényesen szikráztak, aztán darabokra estek szét, mint egy tűzijáték
gyorsan kihunyó rakétái.
Még ez sem úgy van, ahogy mesélték. Hol van az életfilm,
hol a békés leltározás, hol van a visszatekintés az eddigi eseményekre? Nem
mintha nagyon hiányozna az a sok kudarc és csalódás, ami az életemben volt, de
legalább megkönnyebbülve nézhetném, hogy tényleg érdemes volt kilépni belőle.
De még ez sincs meg, csak a felbukkanó és eltűnő képek összefüggéstelen, kusza
halmaza villog itt előttem.
Aztán váratlanul megjelent a szakállas öregember arca, a
szürke szeme. Próbáltam kapaszkodni a látványba, koncentrálni akartam rá,
hátha… De eltűnt ez is, ahogy a többi emlékkép.
Aztán gyors egymásutánban felvillantak a terem
mennyezetén látott freskó részletei, színek, formák, szakállas öregemberek itt
is, aztán nők, öregek, fiatalok, és újra összefüggés lett a képek között, már nem
hunytak ki, hanem egymásba mosódtak át, egy hosszú fényes csíkká váltak, és
egyre nagyobbak lettek. Már a hatalmas, izmos, meztelen fiatal férfiak
sorakoztak előttem, aztán újra az a szép nő, aki a könyvét nyújtotta felém, és
utána az az energikus, előrehajló férfialak, aki két kézzel mutatott valamire ott
balra, lent.
És most megláttam azt, amit ott a kápolnában nem tudtam
jól megnézni, mert az öreg férfira figyeltem helyette. De most kimerevedett a
kép. A tűzijáték véget ért, és ott ragyogott előttem az a háromszögletű
sarokfestmény.
Egy meztelen, lendülő férfitest nyúlt ki a falból, mint
aki repülni akar, ugrani ide le, az emberek közé. Vagy inkább, mint egy
távfutó, aki a váltóbotot akarja átadni a társának. Vagy olyan, aki az utolsó
erőfeszítéssel hozta az átadandót, mint a maratoni futó, aki éppen átadta az
üzenetet, aztán kilehelte a lelkét. Igen, leginkább erre hasonlított, a célba
érő és aztán meghaló hősre. A bal keze előrenyújtva, a tenyere nyitva, már
átadta azt, amit hozott.
De hol van az üzenet?
Erre a gondolatomra megmozdult az a fénylő szalag, amivé
a képek sora állt össze, mozdult, lendült felém, én pedig kinyújtottam a
kezemet, és megmarkoltam.
Vakító fény lett körülöttem, szétrobbant a szorító
bilincs a mellkasomról, görcsbe ránduló izmokkal lélegzet után kapkodtam, és
hasítóan élesen most be is tódult a levegő a tüdőmbe. Újra lélegeztem. És
zokogtam. És remegtem.
Lassan csillapodott bennem az érzelmi vihar. Rájöttem,
hogy élek. Valahol, valahogy mégiscsak élek. Bármi is volt az előző élmény, de
véget ért. Mégsem maradtam benne a szenvedésben, ki tudtam szabadulni semmi
börtönéből. Vagyok.
És hol vagyok?
Szürke falakat láttam magam körül, szürke lépcsőfokokat
előttem, aztán egy megnyugtató szürke szempárt. Draco ült mellettem a kövön egy
lépcsőfordulóban. Már a szabadban voltunk, két magas épület között. Mellettünk
turisták mentek a kijárat felé, és értetlenül néztek rám. Sikerült abbahagynom
a görcsös zokogást, bár időnként még fel-felcsuklott belőlem a sírás. Kifújtam
az orrom, megtörölgettem a szemem. Fogalmam sem volt, hogyan kerültem a
kápolnából ide ki.
– Ha jobban vagy, arrébb mehetünk, mert itt útban vagyunk
– mondta Draco, miközben felállt és felém nyújtotta a kezét. Belekapaszkodtam
az erős férfikézbe, lassan talpra álltam, és még mindig kábán lépegetve
elindultam lefelé. A két épület közti árnyékból kilépve szinte mellbevágott a fény,
és a hatalmas tér látványa.
A vakító napsütésből először egy hatalmas, égre mutató
oszlop bontakozott ki a szemem előtt középen. Aztán látni kezdtem az egész
teret, a körbefutó oszlopsort, kétoldalt a két szökőkutat, az embereket, és a lefelé
vezető, széles, elkerített lépcsősort előttünk.
– A Szent Péter tér – mutatott előre Draco – ez pedig itt
a Bazilika. Ide nem megyünk be. A lényeg a Sixtus-kápolnában volt, és azt már
láttad.
A kitárt kapun át beláttam a Bazilika félhomályos, nagy
belsejébe, ami olyannak tűnt, mint egy óriási bálna, amelyik feneketlen
gyomrába nyeli a beáramló embertömeget. Nem volt kedvem bemenni. Éppen elég
volt nekem ez az előző, felkavaró élmény.
Draco elvezetett jobbra, ahol a kordon végződött, és a
lépcsőkön ki lehetett jutni a térre. Csíkos ruhás, középkori kinézetű alabárdos
őrök álltak a kapunál. Elsétáltunk a tér szélén levő óriási oszlopokhoz, és
leültünk az árnyékban. Előttünk ott csobogott a szökőkút, a vízcseppeken szikrázott
a napfény. Mögötte pedig ott magasodott az oszlop az ég felé. Úgy tűnt, a Nap a
csúcsa felett ragyog.
Ültünk csöndben egymás mellett, a turisták járkáltak
mellettünk. Draco békésen nézelődött mellettem, szótlanul és nyugodtan várta,
hogy összeszedjem a gondolataimat. Kezdtem szégyellni magam amiatt, ahogyan az
előbb viselkedtem. Olyan lehettem, mint aki hisztériás rohamot kapott. Dracónak
biztosan úgy kellett kivonszolnia a teremből. Vajon mit szóltak hozzá a
teremőrök, akik ismerték? Rá is szégyent hoztam. Nem értettem, mi volt ez.
Voltam már nehéz helyzetekben, de sose vesztettem el ennyire magamat.
– Mi történt velem? – kérdeztem.
– Ez a Stendhal-szindróma vagy más néven hiperkulturémia –
mondta Draco nyugodt, társalgási hangnemben úgy, mintha semmi szokatlan nem lett
volna a helyzetben. Nem látszott se dühösnek, se ingerültnek. – Legalábbis így
hívják a pszichológusok, akik azt remélik, hogy ha nevet adnak valaminek, akkor
majd értik is, hogy miről beszélnek. Egy firenzei pszichológusnő nevezte el ezt
a tünetegyüttest a nyolcvanas évek végén. Neki tűnt fel az, hogy sorba
jelentkeznek a kórházába azonos panaszokkal a turisták. Szédülés, légszomj,
szívpanaszok, sírógörcs, zavart tudat, ájulás, hallucinációk, üldözéses
téveszmék, bűntudat és félelmek, depresszió vagy hisztérikus állapot
jelentkezik náluk, miután megnézték a reneszánsz alkotásokat. Régóta voltak az
embereknek ilyen élményeik, Stendhal, a francia regényíró 1817-ben Firenzében
élt meg hasonlót, ezért nevezték el róla ezt a szindrómát. Azóta már sok más
városban is felismerték ezt, Rómában, Velencében is. Általában a negyven évnél
fiatalabb, egyedülálló amerikai és japán turisták produkálják ezeket a
tüneteket, főleg azok, akiknek valami miatt nagyon fontos volt az életében ez
az utazás. Aztán magyarázzák persze a kimerültséggel, meg a műalkotások által
kiváltott nagy érzelmi sokkal, megugró hormonszinttel. Az orvostudomány így
látja az embert, hát így próbálja megmagyarázni a jelenséget.
– Miért, létezik másik magyarázat is?
Draco szürke szemei nagyon vidáman és elégedetten
csillogtak. Mint aki élvezi a helyzetet.
– Mindenre sokféle válasz létezik. Csak rajtad múlik,
melyiket akarod elfogadni. Csak tőled függ, milyen valóságot látsz magad körül.
Úgy fog változni a világ, ahogy változik a nézőpontod.
– Na, ne jöjjön ezzel a süket szöveggel – állítottam le
ingerülten. Még mindig szégyelltem magam amiatt, ami történt velem, és zavart,
hogy ez az ismeretlen öregember érti azt, amit én nem. És elégedettnek tűnik,
sőt már le is tegezett úgy, mintha közünk lenne egymáshoz. Pedig fogalma sincs,
hogy ki vagyok. És én sem tudom, hogy ki is ő valójában. Idegenek vagyunk
egymásnak, ne etessen a spirituális elméleteivel. Az indulat a szégyen fölé
emelkedett bennem. Lehet, hogy az egészet ő csinálta. Talán valamit beadott
nekem, és attól lettem rosszul. Lehet, hogy ez mégiscsak valami szektás dolog.
Védekezésként felemeltem a hangom, és majdnem kiabáltam: – Tudom, most
következik az, hogy gondolkozzunk pozitívan, és akkor csak jó dolgok fognak
történni velünk. Tedd azt az emberekkel, amit te szeretnél, hogy tegyenek
veled, bla-bla-bla… Hallottam eleget már ezeket a mondatokat, és nagyon elegem
van belőlük. Én hiába gondoltam szépre meg jóra, sose az jött az életembe,
úgyhogy ezt nem kell tovább részleteznie. Nem vagyok vevő a szent elvekre.
Draco nem zavartatta magát, a kirohanásom után is nyugodt
mosollyal folytatta:
– Nem a rózsaszín légvárfestésre gondoltam akkor, amikor
azt mondtam, hogy rajtad múlik, melyik világot látod magad körül. Én arra az
élményre utaltam, amin az előbb átmentél.
– Tudja, hogy mit éltem át? – hökkentem meg, és lejjebb
vettem a hangerőt.
– Hát, nagyjából igen – bólintott vidáman. – Gondolom
volt benne félelem, halálélmény, elveszettség és tehetetlenség. De a
legfontosabb az, hogy most újra itt vagy.
Nem értettem
semmit. Persze, hogy itt vagyok, épp az előbb magyarázta, hogy csak valami
pszichés sokkot kaptam, ami nem túl komoly, másokkal is történt már ilyen.
Akkor meg miért jó, hogy itt vagyok? Miért, hol máshol lehetnék?
– Benne is maradhattál volna abban a másik valóságban –
mondta megint úgy, mintha hallotta volna a gondolatomat. Idegesítő egy alak ez
az öreg, az biztos. – Rajtad múlott,
hogy találsz-e visszavezető utat, vagy ott ragadsz, és elveszel ebből a
világból.
– Úgy érti, hogy megbolondulhattam volna? Elveszthettem
volna a józan eszemet?
– Nemcsak az eszedet, hanem saját magadat is. Azok,
akiket Stendhal-szindrómásnak diagnosztizálnak, ők azok az emberek, akik
visszatértek ide. A többiek csupán eltűnnek, és aztán senki sem hall róluk
többet. Róluk nem készül diagnózis, mert ők a rendőrségi statisztika apró kis
adatai lesznek. A világban rengeteg ember tűnik el nyomtalanul. Egy részük
később előkerül, mások jogosan bujkálnak valami elől, és vannak, akik minden ok
nélkül csak felszívódnak ebből a valóságból. Nincs rá magyarázat, így aztán
senki sem tud elméleteket gyártani róluk. Hivatalosan észre sem veszik a
jelenséget, mert olyan elszórtan jelentkezik, és eltűnik a többi eset között.
Na, ez már túl
fantasztikusan hangzott. Inkább legyek egy pszichés kórkép, mint az ufók által
elrabolt, titokzatosan eltűnt személy.
Draco továbbra is derűsen mosolygott. A tér közepén
magasodó, hatalmas oszlopra mutatott.
– Mit gondolsz, miért van itt ez az egyiptomi obeliszk?
Pont itt, a katolikus vallás központjában, a Szent Péter Bazilika előtt? És
vajon miért van belőle olyan sok Róma terein? Semmi köze a kereszténységhez,
elvileg egy pogány hitrendszer szimbóluma, más vallású uralkodók hatalmát
hirdette. Miért hozták ide ezeket a régi rómaiak? És később miért állították
fel a pápai birodalom közepén?
Pislogva néztem a napfényben úszó teret meg azt a
kőoszlopot, és már végképp nem értettem semmit. Eddig a pszichológiáról volt
szó, most meg az egyiptomiakról. Bennem meg még itt kavarognak az előző
élmények, és fogalmam sincs, mit akar tőlem ez a fura öregember.
Megrántottam a vállamat:
– Fogalmam sincs. Biztos tetszett nekik – mondtam, és
reméltem, hogy ezzel lezártuk ezt a témát. Sokkal aktuálisabb dolgokról akartam
gondolkodni, nem ilyen ősrégi műemlékekről.
De Draco
nyugodtan folytatta a magyarázatot, mint egy lelkiismeretes idegenvezető, aki
kötelességének érzi az összes információt átadni a tudatlan turistának, vagyis
nekem.
– Az obeliszk régi jelkép, az égbe vezető út és a Nap
szimbóluma együtt. A legtöbb ősi népnél megvolt ez az ég felé mutató kőoszlop
valamilyen formában, mint a föld és az ég közti kapcsolat eszköze, de az
egyiptomiak használták a leggyakrabban és a legkifinomultabban. Az igazán
működőképes obeliszk egy tömbből van kifaragva, spirális alakban megy felfelé
rajta a felirat, és fémlapokkal borított a piramis alakú csúcsa.
Rómában áll a legtöbb, nyolc eredeti egyiptomi kőoszlop,
és van öt másolat is. A régieket az ókori római császárok hozatták ide a
birodalmuk dicsőítésére, amik aztán az évszázadok alatt ledőltek,
elfelejtődtek.
Aztán a reneszánsz idején jött V. Sixtus pápa, akinek
valamiért nagyon fontosak lettek ezek az ősi kőoszlopok. Csak öt évig
uralkodott, de már a beiktatása után kerestetni kezdte a ledőlt obeliszkeket,
és négyet fel is állíttatott. A lateráni bazilika előtt álló oszlop a
legnagyobb, harminckét méter magas, és eredetileg a thébai Amon-templom előtt
állt. Ez itt a téren huszonöt méteres, és Alexandriából származik. 1586-ban
állították fel. Nincs rajta felirat, ezért olyan, mint egy tiszta lap, ami azt
az üzenetet viszi az ég felé, amit az előtte álló ember gondol. A
felállításáról van egy érdekes történet… – Draco megállt a beszédben, rám
pillantott.
Valószínűleg udvariasan meg kellett volna kérdeznem, hogy
mi az a történet, de se erőm, se kedvem nem volt hozzá. Nem érdekelt az ókori
meg a középkori történelem. A jelenben voltam elveszve és teljesen
összezavarodva. Hagyjuk már ezt az egész idegenvezetős dumát, így is túl sok
minden kavarog bennem. Fáradt vagyok, elegem van!
– Jól van, akkor ennyi volt. Örültem, hogy találkoztunk –
állt fel nyugodtan, ruganyos mozgással Draco. A zsebéből pár színes bankjegyet
vett elő, és a kezembe nyomta őket. – Tessék, ez elég lesz a mai éjszakára. A
jegyed megvan a visszaútra, a repülőgép holnap tíz óra huszonötkor indul. Jó
utat! – Azzal választ se várva leballagott a lépcsőn, keresztülment a napsütötte
téren, és eltűnt a turisták tömegében.
Dermedten ültem az árnyékban, a gondolatok is
megtorpantak a fejemben.
Egyedül maradtam.
Néztem
a délutáni napfényben fürdő hatalmas teret, a középen magasodó obeliszket,
amiről most már mindent tudtam. Csak éppen arról nem volt fogalmam sem, hogy
mit kezdjek magammal.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése