De valójában nem is álom volt, hanem egy különös
más-állapot. Tudtam, hogy alszom, és tudtam, hogy amit látok, az nem álom. Az a
kőkemény valóság. A valós valóság, a maszkok és a jelmezek alatti igazi világ.
Láttam kívülről a szállodát, aztán figyeltem, ahogy
átlátszóvá válnak a falak, és átalakulnak az alvó emberek. Aztán elindult a
más-világi élet, ugyanazokkal az emberekkel, de egészen más szerepekben. A
sötét sikátorból férfiak bukkantak fel, becsöngettek, és Ingrid nyitott nekik
ajtót. Miniszoknyában, melltartóban, erősen kifestett arccal. Az ebédlőben zene
szólt, középen a színpadon meztelen lányok vonaglottak a fémrudak előtt, köztük
volt Naima is. A szobalányokon csak egy kis fehér kötény volt, más semmi, úgy
szolgálták fel az italokat. Ott álltam már én is a teremben, a testemet alig
takarta az áttetsző ruha. Mamma Giulia kritikusan végigmért, lejjebb húzta a
vállamon a pántot, majd intett, hogy menjek, szórakoztassam én is a vendégeket.
Csak álltam, bénán, esetlenül, mire kicsit meglökött úgy, hogy az arra haladó
férfinak tántorodtam. Az elkapott, és húzott magával. Visszanéztem,
kétségbeesetten, de mamma Giulia csak gúnyosan mosolygott:
– Miért, mire számítottál? Ebből van a pénz, ez a jó
üzlet!
A férfi vitt az egyik szoba felé, közben megláttam Dracot
is. Az egyik asztalnál ült, az ölében Charlotte nevetett hangosan, előtte üres
poharak. Draco keze a lány combja között volt.
Hányingerem lett, elfordultam a látványtól. Közben a
férfival odaértünk az egyik szobához, kivágta az ajtót, berántott, és azzal a
lendülettel rá is lökött az ágyra. Hanyatt estem, rám mászott, lerángatta rólam
a ruhát, és durván belém hatolt.
Akkor láttam meg az arcát. Az igazi arcát.
George volt, az anyám második férje. A nevelőapám.
Már nem a hotel szobájában voltunk, hanem a
lakókocsinkban. Éreztem az ismerős, kesernyés benzin- és alkoholszagot, George émelyítően édeskés cigarettáinak a bűzét, az izzadságszagát, a sörszagú
leheletét az arcom előtt, éreztem a súlyos testét magamon. És egybemosódott az
összes ilyen emlék, a legelső is, amikor még azt sem tudtam, hogy mi ez az
egész, csak azt éreztem, hogy ez valami nagyon rossz, ezt nem szabad, ez nem
történhetne meg. És mégis, amikor megtörtént, mintha ismerős lett volna. A
fájdalom, a feszítő kín, a tehetetlen vergődés, a szörnyű nyomás, a fuldoklás.
Mintha már ismertem volna. És a többit is, a szégyent, a folytonos félelmet,
hogy mikor ismétlődik ez meg, az álmatlan éjszakákat, a felriadást a zörejekre,
a lehajtott fejjel való lépegetést, és az érzést, hogy ezt mindenki tudja
rólam. Vagy ha még nem, akkor bármikor megtudhatnák. És az elejétől kezdve
ismerős volt, aztán megszokott is lett az iszonyú súly, ami rám nehezedett.
Mintha George mindig rajtam feküdt volna, és nekem így kellett léteznem, túlélnem
a napokat.
Közben visszaváltott körülöttem a kép, újra a szálloda ebédlőjében
álltam, ami most olyan volt, mint egy nagy színpad. Jöttek előre a színészek
sorban egymás után, mintha egy színházi előadás tapsrendje lenne, rám néztek,
rám vigyorogtak, és levették az álarcukat. Mamma Giulia alatt az anyám merev,
sehová se néző tekintete volt, pontosan úgy, ahogy olyan sokszor tapasztaltam,
amikor mondani akartam neki valamit magamról vagy a nevelőapámról, George-ról.
Sosem figyelt rám, úgy éreztem, nincs is ott, csak a falnak beszélek. Ha pedig
rám nézett, akkor csak a hibát látta bennem. Egy idő után rájöttem, hogy az a
jó, ha láthatatlanná válok, azzal úszom meg a legkönnyebben.
Draco álarca alatt az igazi apám volt, Leslie, akit tíz
évesen láttam utoljára. Akkor azt ígérte, hogy vasárnap eljön értem, és elvisz
Disneylandbe. Évekig vártam a vasárnapokat, hogy hátha egyszer megérkezik. Soha
többet nem jött. Anyámnak egyszer valaki azt mondta, hogy Leslie-t valami
nagyobb csalásért elítélték, és börtönbe került. De se az anyám, se én nem
hittük, hogy az apám szándékosan követett volna el valami törvénytelent. Nem mintha
annyira rendes ember lett volna, hanem azért, mert olyan élhetetlen volt. Nem
akarta látni a valóságot. Csak álmodozni tudott, és aztán vad indulattal,
körömszakadtáig védekezni, ha az anyám kétségbe merte vonni az álmait. Úgyhogy
legfeljebb az történhetett, hogy talált valakiket, akik fizettek az általa
kitalált álmokért, és aztán később rájöttek, hogy csak üres ígéreteket kaptak.
Mert ígérni azt nagyon tudott az apám. Az egész élete egy be nem váltott ígéret
volt.
David is ott állt a sorban. Levette az álarcát, és én
összerázkódtam az emléktől. Azt az arcot nem akartam újra látni.
– Te már nem is élsz! – mondtam elfulladó hangon Maxnek.
Csak vigyorgott, gúnyosan, lekezelően, úgy, ahogy szokott. A koponyáján ott
tátongott a golyó ütötte, véres lyuk, de ez láthatóan nem zavarta. Nem tűnt
halottnak. Kinyújtotta felém a kezét, és én újra éreztem azt a delejes vonzást,
aminek most sem tudtam ellenállni. Odaléptem hozzá, megfogtam a kezét.
– Ez az, kisanyám, mint a régi szép időkben – mondta Max,
és szorosan átkarolt. – Úgy táncolsz, ahogy én fütyülök. Ügyes legyél! – azzal
felkapott, és ledobott a nézőtér sötétjébe. Zuhantam, aztán durva kezek
ragadtak meg, olyanok voltak, mint a karmok, belém martak, darabokat téptek ki
belőlem, dobáltak összevissza, aztán a földre löktek, belém rúgtak, rám
tapostak, férfitestek nehezedtek rám, összenyomtak, és újra zuhantam.
Zuhantam megint a semmibe, a megsemmisülésbe, bennem a
szégyen, a megalázottság, az elveszettség érzése, ami iszonyú erővel húzott le,
egyre mélyebbre, az egyre fojtogatóbb sötétségbe.
És akkor eszembe jutott, hogy persze, ez már ismerős, ez
már megtörtént. Nemcsak akkor, amikor Max tényleg belelökött más férfiak
karjába, ágyába, nemcsak akkor, amikor George teste alatt fuldokoltam. Nem csak a
távoli múltban volt ilyen.
Hanem most is, nemrég. És abból a zuhanásból ki tudtam jönni.
Annak a sötétségnek egyszer csak vége lett. És nekem egyszer már elkezdődött
egy jó életem. Én ahhoz az élethez ragaszkodom. Én ott éltem, igazán éltem. Azt
az életet nem adom!
Tudtam, hogy a freskón levő kép volt az, ami kihozott a
sötétségből. Koncentráltam az emlékre, és egyszer csak megjelent előttem a
fénycsík. Nőtt, szélesedett, kinyílt, és a sötétség egyre kisebb részre szorult
vissza. A súly csökkent rajtam, a zuhanás lelassult, aztán megállt. Ott
lebegtem a semmiben, előttem a freskó széles sávja. Végignéztem rajta, és a
szemem megint a meztelen, lendülő férfialakon állt meg. Ott a kinyúló kéz.
Mi hiányzik belőle? Hol az üzenet? Hol a kapaszkodó?
Ezekre a kérdésekre a kép megnőtt, betöltötte előttem a
teret, mintha beléptem volna abba a világba. És ekkor vettem észre a férfi
nyitott tenyerében azt a kis foltot. Most döbbentem rá arra, hogy ez a hírnök a
fához van szögezve. De csak ezen a kezén látszott, a másik keze hátrafelé
nyúlt, a két lába is szabadon mozgott, és a testén sem volt semmilyen sérülés. Még
így, az átszögezett kezével sem tűnt áldozatnak. Még így is élőbb volt, mint a
többi alak körülötte. Ő volt a képen a leghatalmasabb, a legenergikusabb. Egy
izmos, gyönyörű férfi. De a szeme csukva van, a feje elbillenve. A teste még
lendül, az izmai feszülnek, de a tudata már feladta, belefáradt, elege lett a
reménytelen próbálkozásból. Ha csak az arcát nézem, akkor egy nagyon kimerült,
alvó ember. Nem halott, csak alszik. De ha a testét nézem, akkor élő, mozduló, rajtra
kész sportoló, aki a bal lábával éppen lendületet vesz az ugráshoz.
Most, ahogy ott álltam közvetlenül előtte, mást láttam
benne, mint a múltkor, a legelső találkozásnál. Már mintha mélyebben ismertem
volna őt, ezt a férfit itt szemben velem. Mintha éreztem volna én is azt a
megakadó, reménytelenül kínlódó mozdulatot, hogy nyúlna, nyújtaná, amit hozott,
de a szög nem engedi. És éreztem azt az acélrugó-szerű energiát, ami most még
összenyomva vár arra, hogy mikor csúszik ki az a szög, és mikor lehet végre a
kirobbanó erővel elindulni.
A múltkor úgy láttam, ez a férfi megérkezett a célba úgy,
mint egy maratoni futó, halálosan elfáradva, és meghozta az üzenetet. Igen,
valahol ez is ott van benne most is, az arcán, az elbillenő fejtartásában. De a
testében, az izmaiban a kezdet van, az indulás vágya, amit akadályoz a
leszögezett keze.
Ez azt jelenti, hogy meghozta ide az üzenetet, tehát az
itt van valahol, de nem tudta átadni, mégsem ért a feladata végére, valami
meggátolta ebben.
Szóval hol lehet az az üzenet? Mi lehetett eredetileg a
kezében, ami kicsúszott onnan, és aminek valahol itt kell lennie a közelben?
Mereven néztem a festményt, és akkor valami halványan
elkezdett kibontakozni előttem. Olyan volt, mint egy hologram. Láttam már ilyen
mágikus képeket, amikor a tarka ábrákat kell nézni, és egyszer csak egy
háromdimenziós kép emelkedik ki a síkból. Ez is ilyen volt. Először nem tudtam
kivenni, mert a kacskaringós alakzat érthetetlennek és kuszának tűnt. De aztán
megerősödtek a körvonalak, és rájöttem, hogy egy furcsa bot az, amit látok. Egy
hatalmas szárnyas bot, amin két kígyó tekergőzik felfelé egymást keresztező
nyolcas alakban.
Így már ismerős volt, rémlett, hogy ez Hermész botja,
láttam már róla képeket.
És ahogy kitisztult a látvány, valami tisztulni kezdett
bennem is. Nem tudtam még megfogalmazni, még nem értettem, csak éreztem, hogy
valami fontosat találtam. Valami lényegeset.
Kinyújtottam a kezemet, és éreztem, hogy az ujjaim a bot
köré záródtak. Itt volt, valóságos volt. Megfogható. Nem csak egy kép, hanem
létező valóság. Nem voltam képes megmozdítani, csak éreztem a súlyát, és a
benne feszülő energiákat, amik átáramlottak a testembe, és lüktetve életre
keltek bennem.
És ettől a környezet megváltozott. Eltűnt a festmény, és helyette
újra megjelent a színházterem. De most duplán. Az egyik kígyó által rajzolt
hurokban a múltbeli alakok álltak, álarccal a kezükben, a másik kígyó által
körülhatárolt térben pedig az új világomban megismert emberek. Most már
egyértelmű volt, hogy ők is léteznek, álarcok nélkül, a valóságban is. Láttam,
hogy a bot két oldalán két különböző színház van. Két kígyó, két embercsoport,
és kétféle élet.
És rájöttem, hogy én választok. Az én kezemben van a bot,
én döntöm el, hogy melyik színházban akarok játszani. Két kapu van előttem, és
szabadon eldönthetem, melyiken lépek be. Rajtam múlik, hogy melyik életet
teszem valósággá.
Hát döntöttem. Az új életet választottam, az új
szereplőkkel.
A másik oldal elhomályosult, és az általam választott
valóság kitöltötte az egész teret körülöttem. A bot már csak halványan
látszott, de tudtam, hogy ott van, szilárdan középen. Elengedtem, és
elégedetten néztem végig a látványon. Ott mosolygott rám Draco, mamma Giulia,
David, a lányok és a többiek is a szállodából. Tudtam, hogy valódiak. Nincs
álarcuk. Aztán tér közepén hirtelen vakítóan felszikrázott Hermész botja, és a
fénye beragyogott mindenkit. Ettől a villanástól felébredtem, és kinyitottam a
szemem.
A szoba is aranyló színben úszott, ahogy a sárga
függönyön keresztül átderengett kintről a reggeli világosság. Charlotte békésen
szuszogott a másik ágyban. Újra itt voltam, az általam választott világban, az
új életemben.
De maradt bennem valami bizonytalanság, mintha túl korán
nyitottam volna ki a szememet. Mintha még valamit meg kellett volna néznem.
Valami fontosat még nem láttam.
Aztán valaki az utcán elkezdte énekelni nagyon hamisan a Mamma
mia slágerét, amire Charlotte is felébredt. Egymásra nevettünk.
Elkezdődött egy új nap az új életemben.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése