– Szóval éppen ebben a gyógyuló állapotomban voltam,
amikor átszervezés kezdődött a cégnél, és pár emberrel együtt engem is
elküldtek. Ott álltam, és fogalmam sem volt, hogy mit kezdjek magammal. A lelki
sebeim még alig gyógyultak, nem éreztem magamat elég erősnek, hogy megint
elkezdjek állás után járni, energikusnak és tetterősnek látszani. Egy este
lementem a Szajna partjára, hogy egy kis friss levegőt szívjak, és gondolkozzak
a jövőmről. Nem volt jó ötlet, mert megláttam a kézenfogva sétáló
szerelmespárokat, és újra belém hasított a csalódottság és a kudarc érzése.
Arra gondoltam, hogy egyszerűbb lenne befejezni ezt az egész életet. Csak akkor
lehetnék biztos abban, hogy többé nem esek bele ilyen csapdába, ha most
meghalok. Leroskadtam az egyik padra, néztem a folyót, és tudtam, hogy a
szüleim miatt nem dobhatom el az életemet. Hiszen akkor én is ugyanúgy
cserbenhagynám őket, mint ahogy Louis tette velem.
Ott ültem elveszetten a folyóparton, amikor váratlanul
megjelent mellettem Draco, és felém nyújtott egy repülőjegyet. Azt mondta, ezt
nekem küldték, és úgy látja, valóban rám férne egy római kirándulás.
Megnézhetném a Sixtus-kápolnát. A jegyet letette mellém a padra, és ment
tovább. Nem várt választ sem. Ha fiatalabb lett volna, vagy megpróbált volna
rábeszélni az útra, biztosan gyanakodva visszautasítom, attól tartva, hátha egy
újabb farkas akar megkörnyékezni. De így csak ott maradtunk kettesben a padon,
én meg a repülőjegy. Az enyém volt a döntés. És úgy gondoltam, miért is ne, még
nem jártam Rómában. Jó lesz elutazni innen, kiszakadni az emlékek pókhálójából.
És időm az bőven van.
Utána láttam meg, hogy a jegy az én nevemre szól. Azt
hittem, Theresa néni titkos ajándéka ez, amit egy ilyen nyári Mikulással juttatott
el hozzám. Persze később kiderült, hogy nem ő küldte, de akkor ez a gondolat megkönnyítette
a döntést. Azóta már tudom, hogy ez is Draco titkai közé tartozik. Hogy a
repülőjegyei mindig névre szólóak.
Úgyhogy gyorsan hazamentem, bepakoltam néhány holmit egy
kis táskába, felhívtam a szüleimet, hogy pár napra Rómába utazom kikapcsolódni,
és indultam a repülőtérre. Egész jókedvűen érkeztem meg ide. Nem volt semmi
konkrét elképzelésem, hát fogtam egy taxit, és elmentem a Vatikánba, úgy, ahogy
Draco javasolta. Kicsit meghökkentem, amikor megláttam a hosszú sort a múzeum
bejáratánál, de úgy gondoltam, ha már itt vagyok, kivárom. Pár perce álltam
ott, amikor legnagyobb csodálkozásomra megjelent mellettem Draco. Pedig nem
utazott velem együtt a repülőgéppel, megnéztem minden utast, mert arra
számítottam, hogy ő is ott lesz. De nem volt köztük, és aznap este ez az egy
gép jött Párizsból Rómába.
Szóval valamilyen különös módon Draco már itt volt.
Magával hívott, és soron kívül bevitt a múzeumba. Végigrobogott velem a hosszú
folyosókon, alig tudtam követni. Aztán beléptünk a kápolnába, felnéztem… és
tudom, mindegyikünknek hasonló, nehezen megfogalmazható ez az élmény. Valami
megérint, valami kinyílik, és telibe kapja az ember az energiát… meg a szavak
nélküli felismerést, amitől elkábul. Csak álltam ott egy ideig, aztán Draco
belém karolt, és kivezetett a térre.
Ott lassan magamhoz tértem a sokk után, és kezdtek a
képek gondolatokká formálódni a fejemben. Ott ragyogott bennem a festmény,
mintha beleégett volna az agyamba, tisztán láttam minden kis részletét. És az
alakok közt megtaláltam azt, akivel azonosulni tudtam. És így már egyértelmű
volt, hogy hol vagyok az életemben, mit teszek, és mi a dolgom. Sok év után
végre visszaérkeztem önmagamhoz. Ezzel együtt pedig visszaszereztem az erőmet
is.
– És melyik alak adta neked ezt a felismerést? –
kérdeztem kicsit irigykedve Charlotte-t. Jó neki, hogy ilyen egyszerű volt a
feladata. Nem kellett elveszett üzeneteket keresnie, elég volt önmagát megtalálnia.
– Ez a kis pufók arcú, vicces kis emberke, aki itt középen úszik –
mutatott a képre. – Őt egyébként fizikailag szinte nem is lehet látni a
kápolnában, olyan magas a mennyezet, és ő csak egy kis mellékszereplő a képen.
De én mégis szinte azonnal őt vettem észre, mintha kinagyítva láttam volna.
Aztán
persze Leon odaadta a posztert, és ezen most nyugodtan nézegethetem. Leon egyébként
órákat tudna beszélni csak erről az egy képről, annyiféle kód és üzenet van
rajta. Azért is tudna olyan sok embernek kapu lenni, persze csak akkor, ha
hajlandóak lennének látni is. De mielőtt elkezdeném magyarázni, mondd el, hogy
neked miről szól?
Meghökkentem a
váratlan kérdéstől, mert attól tartottam, hogy valami vizsgaféle lesz ez, és
jól kellene felelnem. Ingrid láthatta rajtam az érzést, mert gyorsan
közbeszólt:
– Csak azért kérdezi Charlotte, hogy magadnak megfogalmazhasd,
amit látsz, és ne az befolyásoljon, amit majd mond. Mindig nagyobb öröm, ha az
ember maga talál meg valamit, mintha csak rábólint a kész válaszra. És ez
úgysem a te kapud, úgyhogy bármit mondhatsz róla. Szerinted mi a lényege?
Újra ránéztem a
képre. Tudtam, hogy ez az Özönvíz című részlet. De amit láttam rajta, az
egyáltalán nem a pusztulásról szólt.
– Megmenekülés – mondtam ki az első szót, ami eszembe
jutott. – És partot érés, új part, új élet, új világ. Az új kezdet.
– Na ugye, hogy ez van rajta – bólogatott elégedetten
Charlotte. – Ha bárki ránéz, ezt kellene, hogy lássa. Egyértelműen erről szól,
a megmenekülésről. De hát akkor nem lehet a bibliai özönvíz ábrázolása! Miért
nem képesek az emberek a saját szemüknek hinni?
– Mert akkor kérdéseket kellene feltenniük – szólalt meg
most Naima, aki eddig csöndesen ült köztünk. A hangjában indulat nélküli
keserűség volt. – Ha más a címke, és más a valóság, akkor meg kellene
kérdőjelezni a korábbi felcímkézést. Döntést hozni, felelősséget vállalni a
saját nézetükért, véleményükért. Akkor új címet kellene találniuk, de ettől a
kép is mást jelentene, más helyre kerülne, megkavarva az addigi szokásrendet. És
akkor ütköznének a tömegtudattal, a korábbi közös megegyezéssel, felborulna a
stabilnak látszó rendszer. Az kellemetlenséget okozna. Mindenkinek újra kellene
gondolnia a helyét. Kiderülne, hogy mások, mint amit eddig mutattak magukról.
És azért is veszélyes felismerni kívül a valóságot, mert akkor a tükörben is
önmagukat látnák, a valódi arcukat, nem pedig a társadalmi címke szerinti
képet. – Naima halványan elmosolyodott. – Svédországban, ahol én élek,
látszólag nagy az elfogadás. Tudatos meg törvényes szinten nagyon törekszünk
arra, hogy mindenki önmaga lehessen, ne korlátozzon senkit egy társadalmi
címke. Látszólag nagyon toleráns a társadalmunk. De én azt gondolom, hogy ez
főként kompenzáció. Mert valójában önmagunkat nem merjük elfogadni. A saját
érzéseinket, a saját belső világunkat. És aztán hiába fogad el minket a
külvilág, nem leszünk tőle boldogok, ha önmagunktól elválaszt a saját
elvárásunk, a saját magunkra ragasztott címkénk. – A képre mutatott.
– Ezért én
ezzel a bekötött fejű, köpenyes, síró kisgyerekkel tudok azonosulni, a fáradt és szomorú
anyja mögött. Ott vannak a megmenekültek csoportjában, ahol rajtuk kívül
mindenki elégedett, megkönnyebbült. Csak ők ketten ragadtak bele a veszteségbe.
Az anya nem is figyel a gyerekére, nem őt öleli, a keze a saját dereka körül van, mintha csak a hiányt fogná magához. Szerintem a gyerek apja hiányzik mellőlük, és ők magukba záródtak a
fájdalmukkal, nem tudnak összekapaszkodni, egymásban vigaszt találni. Ott van pont felettük a
képen a teljes család, apa, anya, gyerek, arrébb egy erős, védelmező anya a
mosolygó, egészséges két gyerekét ölelve, pedig mellettük sincs férfi. Meg az
az összekapaszkodó, háttal álló pár, vagy a többiek mind. Azok a kezek fogják a másikat. Vagy az a fiatal alak ott a fán, ő legalább az ágakba kapaszkodik. Nekem ez a szomorú
anya és a síró gyerek azt mutatja, hogy a megmenekülés nem hoz törvényszerűen
boldogságot is. Az új világban is lehet valaki magányos és boldogtalan, ha a múlt
veszteségein kesereg. Pont úgy, ahogy az anyám tette, és teszi még ma is,
négy évvel az apám halála után.
Naima
elhallgatott, nagy csönd lett az utolsó, keserűen hangzó mondata után. Vártunk,
hogy akar-e még többet mondani önmagáról, de csak lehajtott fejjel a takarót
gyűrögette. Aztán felnézett, a szeme könnyes volt.
– Ezt most hagyjuk – mondta. – Inkább folytasd te, Charlotte, nálam ezek még elég
rendezetlen felismerések. Az én múltamban annyiféle veszteség kavarodott össze,
hogy csak itt, Rómában láttam meg igazán, mi történt velem valójában. De még
nem tudom, mit kezdjek azzal, amim van. Úgyhogy beszélj inkább a te részletedről, te
már jobban érted, hogy mi a dolgod.
– Hát attól, hogy értem, még én sem csinálom valami jól –
mondta Charlotte vidámabb hangon, hogy oldja a szomorúvá vált hangulatot. – Azt
hiszem, még mindig csak úszkálok a vízben, de nagyon remélem, hogy már jó
irányba, és hamarosan partot érek. Draco időnként rám néz azzal a fürkésző
tekintetével, de szerencsére még nem kérdezte meg, hogy hol tartok, mert nem
nagyon tudnék válaszolni rá.
Na szóval nekem ez a kép adta azt a felismerést, hogy mit
kezdjek magammal. Ha megnézitek, ti is láthatjátok, hogy mire jöttem rá. Itt
van ez az úszó alak. Pufók az arca, mert éppen nagy levegőt vesz, hogy ússzon
tovább a sziklaszirt felé, ahol a szomorú, reménytelen túlélők vannak a sátor
alatt. Már majdnem odaér, hozzájuk társulna, pedig ott nincs esély a boldog
életre. És ekkor veszi észre, hogy itt elől zöldellő partra érkezik a többi
ember. Hogy nem csupán egy sivár túlélés lehetséges, hanem egy szebb, jobb
világban is partot lehet érni. Az én nagy felismerésem az volt, hogy van új
világ. A nagy vízözön után, ha minden elveszik, akkor is lehetséges az új élet,
boldog élet.
Tudom, hogy ez most elég hülyén hangzik. Minek kellett
ehhez nekem egy Sixtus-kápolna, amikor ezt mondogatta nekem mindenki, rokon,
ismerős és pszichológus is. De azok csak üres szavak voltak, ez viszont
felismerés. A saját felismerésem.
A Piroska-mese segített rájönni a játszmára, ami csapdába
ejtett, és megértettem, mit csináltam rosszul. Az tanulságnak jó volt, de nem
tudott erőt adni az élethez. Ez a kép viszont a Kaput nyitotta ki, amin át
megtaláltam az energiát, amivel folytatni tudom az életemet. És ez nem annyiból
áll, amennyit a szavakkal meg tudok fogalmazni belőle.
Leon is mindig elmondja, hogy a látás a lényeg, a
felismerés. A valóság meglátása adja az áttörést. Aztán utána úgyis rájövünk,
hogy hiába próbáljuk szavakba önteni, az már messze van a valódi hatástól, azt
úgysem érti meg más, csak az, aki hozzánk hasonlót tapasztalt. Ha ez szavakkal
elmondható lenne, akkor nem kellett volna hozzá egy Michelangelo, hogy
megfesse.
A freskósor ott van több, mint ötszáz éve. De még mindig
csak kevesen merik meglátni rajta a valóságot, pedig már nincs inkvizíció, ami
megtorolná a másként gondolkodást. Helyette ott van az emberi lustaság meg
vakság. Csak nézzük ezt is, mint a tévét meg a mozivásznat, és belealszunk a
készen kapott illúziókba. Tudom, mert én is sokáig lubickoltam az önsajnálatom
özönvízében. Ha nem jön Draco, valószínűleg most is ott siratnám magamat a
Szajna partján. De szerencsére itt vagyok, látom az új horizontot, és
határozott karcsapásokkal úszom feléje. És bízom benne, hogy hamarosan partot fogok
érni. Új part, új világ, új élet.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése