Leon a szokásos örömmel és kedvességgel fogadott minket.
Engem most is megölelt, aztán egymásra mosolyogtak Dracoval.
– Sikerült Raffaellának? – kérdezte Leon.
– Igen, tökéletesen – bólintott Draco. – És remélem, ez
elég nagy lökés lesz végre ennek a makacs kölyöknek, Davidnek is. Most már nem
ücsöröghet nyugodtan, becsukott szemmel a lány mellett. Raffaella a maga tüzes
módján robbanni fog, és ez nagy változást jelent.
Bementünk a hátsó
szobába, Leon kitöltötte a teát. Most Draco is békésen ezt itta a finom kis
porceláncsészéből. Az egész szoba hangulata nagyon más volt, mint tegnap. Most
béke volt, nyugalom, és valami megérkezés-féle biztonság. Most jó volt itt
lenni, a két fehérszakállú öreggel együtt üldögélve, a könyvekkel teli polcok
között, és a mennyezeti, ismerős freskósor alatt.
Felnéztem, és eszembe jutott, amit Draco mondott a téren
a Raffaella által választott festményrészletről. Nem igazi? Lehet, hogy azt nem
Michelangelo festette?
– De, azt is ő csinálta – felelt Draco a ki sem mondott
kérdésemre. Már nem csodálkoztam el rajta. Követtem a szememmel, ahogy felfelé
mutatott. – Nézd csak azt a középső képet. Azt Michelangelo, az ember festette
a falra, szakértelemmel, de ihlet nélkül. Az csak tapéta. Egy ügyes kis
képecske.
A többit viszont Michelangelo, a művész alkotta, lélekkel,
szellemi energiákkal, teremtő képességgel. Azok Kapuk. Azokban ott van a Titok.
Ennél a képnél viszont a tapéta eltakarja a titkot. Azt mindenkinek önmagának
kell megtalálnia. Azt kell meglátni, ami nincs ott.
Pedig a nagyokosok szerint nem véletlenül került pont
középre, mert az a csúcspont, Éva teremtése. Ezt a kápolnát eredetileg Szűz Máriának
szentelték, ő az, aki eltörli az első nő, Éva állítólagos bűnét, és ő az egyház
megtestesítője. Meg mondhatnék még pár ilyen szenteskedő, hangzatos szófüzért,
de nem akarom elrontani a hangulatomat. A lényeg az, hogy ennek a középső
képnek kellene leginkább hirdetnie az egyház dicsőségét. Hát, ahogy az a kis
vacak Noé bárkája sem a dicsőségről szól, ezen a képen sem a nagy anyaszentegyház
bújik ki Ádám oldalából. Hanem csak egy ájtatos, bamba nőszemély botladozik egy
behúzott nyakú, bánatos öregember előtt.
Nézd csak meg alaposan. Ott fekszik egy esetlen Ádám,
ájultan elomolva a szikla mellett. Egy gyerekképű kis mamlasz, épp hogy a nyál
nem csorog a szája sarkán. Az oldalából lép ki a vastag combú, kissé debil
leányzó, és olyan mozdulattal hajol az öregember felé, mint aki cukorkát koldul
a Mikulástól.
És az az alak egyáltalán nem tűnik valami nagy hatalommal
rendelkező Teremtőnek. Csak egy fáradt, csalódott öregúr, aki rezignáltan tárja
szét az üres tenyerét a lány felé: sajnálom, de elfogyott a mikuláscsomag. És feltűnően,
rikítóan szőke a szakálla és a haja. Ez még a kápolnában, lentről nézve is jól
látható. A többi Teremtőnek mind ősz szakálla van, de ez az alak nem tartozik
közéjük. Ő csak egy színész, álszakállal és parókával.
És figyeld csak meg, milyen rosszul lett megfestve az
öregember. Túl kicsi a feje, nem fér el rendesen a képen. A köpenye aránytalanul
bő, és ezzel a görnyedt testtartással leginkább egy óriás kabócához hasonlít. Az
egész kép olyan, mintha egy kezdő festő műve lenne. És Michelangelo fiatal
korában valóban készített egy ehhez hasonló ceruzarajzot, Masaccio Az adógaras
című freskójáról. Azon van egy hasonló testtartású alak, de a köpeny még azon a
vázlaton is jobban néz ki, mint ezen a képen. Akkoriban tanulgatta a
mesterséget, és van abból az időből egy másik vázlatrajza is egy görnyedt
nőalakkal, Giotto freskójáról másolva.
És most nézd meg a mennyezeten a környező festményeket! Ez
előtt festi Michelangelo az Édenkerti jelenetet, gyönyörű, élő emberpárral, és
ezután jön Ádám teremtése, a lendületes, energikus teremtővel. De a kép körül
ücsörgő meztelen ifjak is sokkal elevenebbek, hát még az alattuk levő Ezékiel
próféta. Csak a vak nem látja, hogy ezek mennyire más energiát hordoznak!
De persze az emberek szeretnek vakok lenni, mert akkor
nem kell kényelmetlen kérdéseket feltenniük, és nem kell saját válaszokat
találniuk a készen tálaltak helyett. Szerencsére Raffaella ma meg merte látni a
valóságot. Azt, hogy ez a kép lepel, eltakarja az igazságot. És hogy ott vannak
a jelek, csak észre kell venni őket. Te látod?
Draco olyan
hirtelen szegezte nekem a kérdést, hogy először nem is fogtam fel, hogy
válaszolnom kellene. Nem szeretem ezeket a vizsgáztató kérdéseket. A mesét szívesen
hallgatom, mások történetét is, de ne kelljen rejtvényeket fejtenem.
– Csak játék, nem vizsga – mondta kedvesen Leon. – Ne
félj tőle. Csak nyisd ki a szemed, és meglátod.
Ez a mondat
felidézte a reggeli varázsigémet. Nem tudom, hogy Leon ezt is a fejemből
olvasta-e ki, vagy csak véletlenül mondta pont így. De a mondat megnyugtatott. Ha
kinyitom a szemem, akkor látok. Na jó, nézzük csak, mit láthatnék?
Összehúzott szemmel néztem a mennyezetet, koncentráltam
arra a középső részre, és egyszer csak mozdult a kép. Annyira meglepődtem, hogy
kizökkentem a nyugodt állapotból, és ettől összefolytak a színek a szemem
előtt. De gyorsan pislogtam párat, és újra láttam azt, ami az előbb olyan
meghökkentő volt. Az a középső képkocka elhalványult, mintha kifakultak volna
rajta a színek. Igen, az csak egy tapéta. Viszont a körülötte levő alakok
élőbbé váltak, és az arcuk kiemelkedett a fal síkjából. Csodálkozva vettem
észre, hogy a felső sarkon ülő meztelen ifjú arca pontosan olyan, mint a fekvő
Ádámé a következő képen.
A túloldalon levő alak pedig férfi lenne a teste
alapján, de az arca nőies, és egyértelműen az édenkerti Éva vonásait viseli.
Tehát megvan Ádám és Éva, de nem a képen, hanem a kereten kívül. Az ábrázolt
történet keretein kívül. Hűha! Ez tényleg olyan, mint egy rejtvényfejtés!
Kinek is kellene még ott lennie az eredeti képen? A
harmadik szereplőnek, a Teremtőnek, és nem egy bánatos, lila kabócának helyette.
Egy olyan energikus Teremtő kellene, mint aki a következő képen Ádámot kelti
életre.
És ott is van! Alatta, a próféták között ott lendül előre
Ezékiel a vörös köpenyében, indulatosan, számonkérően, mint aki fel van
háborodva, hogy ilyen nagy hazugságot mernek állítani egyes emberek. Előtte egy
nőalak mutat felfelé, hogy a gyengébb felfogóképességűeknek is egyértelmű
legyen, hogy az miatt a jelenet miatt van kiakadva a próféta. Mögötte meg egy
ijedt angyalka feje látszik. Húha! Hiszen ez a két alak majdnem ugyanígy
szerepel a Teremtő mellett odafent is. A fiatal nő és az angyal. És Ezékiel
köpenyét olyan energia mozgatja, mint azon a másik képen a Teremtőét.
Megvan hát mind a három szereplő. Ők az igaziak, őket a
művész Michelangelo festette, nem pedig a kis kezdő. Miért nem veszik észre az
emberek az ordító különbséget az alakok között? És miért nem akarják
felismerni, hogy üzenet van a képekben, titok, amit meg kellene fejteni?
– Te legalább
megláttad – mondta Draco. – Már eggyel több embernek nyílt ki a szeme a
valóságra. Ez is jó.
– De még nem tudom a választ.
– És mi a kérdés? Azt már tudod?
– Igen, azt hiszem. Az lenne a kérdés, hogy mit takar el
a tapéta?
– Erre azért elég könnyű felelni, ez még nem a lényeg. Én
is mondtam a téren neked, emlékezz csak.
– Hát… gondolom, Éva teremtését. Ez van rajta, de
látszik, hogy ez nem igaz. Tehát ennek a valódi történetét leplezi el a kép. És
ezzel azt üzeni, hogy az, amit tudunk róla, hazugság. Az igazság nem a
történetben van, hanem a kereteken kívül.
– Igen – bólintott Draco. – A Bibliai történet keretein
kívül van a valóság. Az, amit a próféták még tudtak, de aztán elveszett a
szavak közül a lényeg, mert a felismerés túl kockázatos lett volna. Ezékiel
neve van ott, akinek a könyve egy különös látomás leírásával kezdődik, aki
ettől az élménytől lett próféta. Konkrét beszámoló arról, hogy látott egy különös,
tüzes szerkezetet, és furcsa, négyarcú alakokat. Részletesen leír egy valósnak
tűnő élményt, amihez viszont nincs reális magyarázat. Látott valamit, de nem
tudhatja, hogy mit, mert a valóság felismerése túl nagy kérdéseket vetne fel.
Így van ez Évával kapcsolatban is. Van egy közismert, gyakorlatias
bibliai leírás arról, hogy Ádám oldalbordájából formálta ki őt egy sebészprofesszor-szerű
Teremtő. Emiatt a hívő emberek jelentős százaléka teljes meggyőződéssel hiszi
azt, hogy a férfiaknak eggyel kevesebb bordája van. És a hitüket nem ingatja
meg az az anatómiai tény, hogy ez nem igaz. Pedig akár a saját vagy a társuk
oldalán meg is számolhatnák. De ők leragadtak a szavaknál, és olyan görcsösen
kapaszkodnak a hitükbe, hogy inkább a valóságot nem akarják látni.
Ez a vakhit van ezen a képen. És nincs rajta a válasz,
csak a lehetőség arra, hogy akinek van szeme, az lásson. És kérdezzen. Ezek
után mi lehet a valódi kérdés?
– Hogyan teremtették Évát? Vagy… azt hiszem, másképpen is
lehet kérdezni: teremtették-e Évát, vagy pedig… Ó, nem tudom rendesen megfogalmazni.
Eddig nem nagyon foglalkoztattak ezek a dolgok, mesének tartottam az egészet.
De most eléggé összezavarodtam. Nem tudom, mit higgyek.
– Bizony, nem mindegy, mit mersz megkérdőjelezni. Ezért
olyan fontos, hogy jól tedd fel a kérdést. És egy igazán jó kérdés már maga a
válasz is lehet. A kételkedés megadja az önálló gondolkodás lehetőségét. És egy
önálló gondolat már jó válasz. Bármilyen kérdésre jó a válasz, ha az saját
gondolat, és nem bebiflázott szöveg. Mert a saját gondolat változtatható,
fejleszthető, az egy olyan élő információ, ami téged is éltet, mozgásban tart. A
mástól kapott kész tény leblokkol, keretek közé zár. De ha mersz gondolkodni,
kételkedni, kérdezni, akkor mindegyik saját választól több leszel.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése