2015. február 1., vasárnap

40. A szétszakadás történetének vége





– Nézzük tovább a sort, már a hétköznapi, emberi világ következik – folytatta Leon. – A következő kép Noé áldozatbemutatása. Persze, szokás szerint, ez sincs rendben, ennek a Vízözön után kellene következnie, hiszen ez lenne Noé hálája a megmenekülésért.
De ahogy Michelangelónál már megszokhattuk, őt nem érdekelte a bibliai sorrend. Ő itt is a szétszakadás történetét folytatta. Ebben a képben az idejétmúlt, elgyengült öregek és a tetterős fiatalok közti különbséget festette meg. 



A háttérben, az oltár mögött álló, fehér szakállas Noé valamit magyaráz, de már csak az öreg felesége figyel rá. A mellette levő, fiatal nő elhúzódik tőle, és csak legyint a szavaira. Az erő itt van a kép előterében, az izmos, fiatal emberekben. Noé három fia dolgozik: az egyik a fát hozza, a másik a tüzet rakja, a harmadik a levágott kos húsát nyújtja át a feleségének.
Az ő mozdulatuk, az összefonódó kezük van a kép középpontjában.
És ha jobban megnézzük, ebben a képben is sok különös részlet van. Olyanok, amiknek nincs racionális magyarázata, csak furcsák, és ezért segíthetnek látni. A valóságot meglátni a kész sémák helyett.
A képnek van egy látványos ritmusa, hullámzása. Az energia a bal felső sarokban, az állatok fejénél kezdődik, jön le a két fiatal összeérő karján keresztül, aztán a hosszúkás fahasábok kötegével újra magasra ível. Ott a fát cipelő ifjú fején át visszafordul, az öreg nő köpenyétől Noé felemelt ujjáig tart, és itt összecsapódik, ütközik a fiatal nő felemelt kezével. Majd egy lassuló, leereszkedő hullámmal a középső nő fején, hátán keresztül visszaérkezik a kiindulópontra, az állatfejekhez.
Az érdekes részletek pedig mindenhol ott vannak. A baloldalon, az a fura lófej mintha az ökör fejéből nőne ki. Aztán látszik középen a kos elvágott nyaka, de nincs sehol kés a képen. Az a térdelő ifjú húst vagy belsőséget ad a lánynak, pedig az állat teste még nincs is felvágva.
Noé ott hátul az oltár tetején levő, kis tűz előtt ácsorog, miközben elöl, a háttal levő fiú egy rendes, nagy tüzet szít a kemencében. Az öregek ruhában vannak, a fiatal férfiak meztelenek. 



Noé három fia jól felismerhető, ők lesznek majd a legutolsó képkockán is az apjukkal. Mellettük ott van kettőjük felesége, zöldeskék köpenyben, de a harmadik asszony helyett egy újabb férfi van, aki a második kost hozza. De minek, hiszen egyet már feláldoztak?
És az a központban levő kézfogás a fiú és a lány között is egy érdekes mozdulat. Azon a lányon római stílusú a köpeny, és babérkoszorú van a fején. És mintha ő nyújtaná át azt a dolgot a férfinak, és nem fordítva.
És végül ez alatt kép alatt, ami áldozati tüzet ábrázol, ott van az erüthreai szibilla, akinek a fejéhez szintén egy égő fáklyát tart egy angyal. – Leon elhallgatott, és én kíváncsian vártam a magyarázatot. De Leon csak mosolygott, és a következő kép felé intett. – És ezután jön a legösszetettebb kép, az Özönvíz.
– Álljunk csak meg egy pillanatra! – szóltam közbe. – Még nem mondta el, mit jelentenek ezek a részletek.
– Nem tudom, mit jelentenek – tárta szét a karját derűsen Leon. – Lehet, hogy nincs bennük semmi titokzatos. Csak éppen így volt kedve megfesteni ezt Michelangelónak. Mondtam, hogy nincs mindenre ésszerű magyarázat. Lehet, hogy néha elég az, ha a valóságot látjuk. Itt pedig ez a valóság.  



– És ahogy az egész freskósor, ez is arról szól, hogy tanulj látni. Észrevenni a részleteket. Gondolkodni. Következtetéseket levonni, és saját eredményre jutni – fűzte hozzá Draco. – Ott van a sor túlsó végén az első kettészakadás a férfi és női teremtő között azért, mert egy apa odaadta volna az egyetlen fiát égőáldozatul a férfi Teremtő parancsára. Aztán szerencsére elég volt csak egy kost feláldoznia. Ezen a képen is ilyen esemény zajlik, de a nők itt már egyenrangú társként vannak jelen. És ott van az a plusz fiúgyerek a baloldalon, aki egy második kost hoz az oltárhoz. Egy új Izsák, aki már aktívan, maga gondoskodik arról, hogy ne lehessen ő az áldozat. Egy fiú, aki már nem függ az apja vakhitétől.
A kép alatti egyik medalionon szintén egy szögletes oltár látható, rajta egy férfi. Előtte harcias alakok. Ez Mattatiás, egy zsidó pap története, aki Modin városában megtagadta, hogy idegen hit nevében áldozzon, és lerombolta a bálványimádók oltárát. 
A nemzedéki eltérések mellett tehát a régi és az új hit kettészakadásáról is szólhat ez a jelenet. De sokan látták meg benne a saját párkapcsolatukat is, azt a középen levő kézfogást, a férfi és női szerepeket. Volt, aki egy esküvői készülődést látott a képen, az új egyesülés ünnepét, ami már a fiatalokról szól, és nem a háttérben ácsorgó öregekről.



– És ezek után jön a részekre szakadó világ nagy képeskönyve, az Özönvíz jelenete – vette vissza a szót Leon. – Ezt a képet festette meg legelőször Michelangelo, és már ezen rajta van minden, amit el akart mondani. És ez a leginkább félremagyarázott részlet, itt a bizonyíték a tömegek vakságára. Az eltelt ötszáz év alatt senki sem állt meg a Sixtus-kápolna közepén, és nem üvöltötte a bámészkodók arcába, hogy „hé, emberek, hát nem láttok a szemetektől?”
   Ismerős volt a mondat, nevetve szóltam közbe:
– De lenne ilyen személy! Charlotte mesélte, hogy ő szívesen megtenné, csak aztán lebeszélte magát róla.
– Igen, Charlotte – bólogatott mosolyogva Leon. – Őt is ez a részlet ébresztette fel, ahogyan még sokakat. Ez itt a legszélesebbre tárt Kapu. Tényleg csak a vak nem látja, hogy egy új világ kezdete van rajta, és nem a világvége.
– Igen, Charlotte már sokat mesélt róla – mondtam.
– Na, akkor nem is kell nagyon részleteznem. A szétszakadás végül is itt ér véget a különböző embercsoportok szétválásával úgy, ahogy akkoriban Michelangelo látta. 



A képen a legjelentéktelenebb szereplő Noé, aki a semmibe bámul a magába zárult bárkája, vagy inkább a temploma ablakából. Az ő hívei egymást gyilkolják a bárka szélén. A felső ablakban ott a bezárt, rabul ejtett fehér galamb, ami nem tudja elhozni a béke olajágát. Michelangelo egyértelműen odafestette a falra a véleményét az akkori keresztény egyházról, ami a saját kiválasztottságának gőgjébe burkolózva elzárta magát az emberektől, és elvesztette az együttérzését a szenvedők iránt. A szent Noé a bárkájában nem lát, nem hall, nem beszél, csak lebeg a semmiben. 



Aztán ott van a hitet keresők másik csoportja a csónakban, akik összefogás helyett inkább egymással küzdenek, kétségbeesetten és könyörtelenül vagdalkozva maguk körül. 

A harmadik, nagyobb csoport a sziklán az elkeseredett túlélőké. Élnek, de ez csak egy nyomorúságos, reménytelen élet. Köztük van a halott fiát cipelő Teremtő is. Ez itt az ő szomorú, kilátástalan világa. Itt nincsenek gyerekek, itt nincs jövő, csak a sivár jelen.   




Aztán a kép előterében látható a leghangsúlyosabb csoport, a legnagyobb alakokkal. Ők a győztes túlélők, az Új Világba megérkező, reményteljes csapat, akiket az új Teremtő, a Nő, az Anya vezet. Náluk van jövő és biztonság, itt vannak gyerekek, az új Ádám és Éva, és a Szent Család is. 



Ezzel az átadandó Üzenet nagyjából véget is ért. De a legutolsó képen Michelangelo még megfestette a férfi Teremtő halálát is. És ezzel lezárult a képek sora.
– Miért, az nem Noé ott az utolsó képen? – kérdeztem, bár már megszoktam, hogy úgyis minden mást jelent, mint amit először hisz róla az ember. De az az utolsó kép nem tűnt túl bonyolultnak, erről még én is tudtam, hogy miről szól. Vagy legalábbis eddig azt hittem, hogy tudom. 



– Hivatalosan természetesen ez Noé részegsége – mondta Leon. – A Biblia szerint az Özönvíz után Noé szőlőt ültetett, és kipróbálta a borkészítést is. Az eredményt pedig addig kóstolgatta, amíg lerészegedett, és meztelenül elaludt a sátrában.  Az egyik fia, Khám bement, meglátta apja meztelenségét, és gúnyosan mesélte ezt a két testvérének. A másik két fiú, Sém és Jáfet azonban rendes gyerekek voltak, fogtak egy takarót, háttal bementek a sátorba, és letakarták az apjuk testét, anélkül, hogy megbámulták volna. Amikor Noé felébredt, dühösen megátkozta Khám fiát, aki kigúnyolta őt, és megdicsérte a másik két fiút.
Tehát azért volt bűnös, helytelen a szituáció, mert a fiúknak nem volt szabad látniuk az apjuk meztelenségét, vagyis a nemi szervét. 
Na, most nézd meg a képet! Mi nem stimmel?
– Hát, ha a meztelenség benne a bűn, akkor elég furcsa, hogy a három fiú is ruhátlan, és nem tűnik úgy, hogy ez őket zavarná. Egy laza köpenyféle van csak a vállukon.
– És ha a lényeget nézed, hogy az apai meztelenség a fő probléma?
– Igen, hiszen azért teszi az öregre a takarót az egyik fiú. Ó, látom már, hol a hiba! Hiszen egyértelműen a fejét takarja be vele! Nem a derekára borítja, ami az elvárható lenne, hanem a fejét, az arcát takarja el azzal a liláskék köpennyel. Tényleg, de fura! Így persze ez a kép sem az eredeti bibliai történetről szól.
– Na, és ha az elvárt jelentéstől függetlenül nézed, akkor mit látsz?
– Hát… így már más van rajta. Egy halott öregember, és a három megrendült, szomorú fiú. Hiszen csak egy halottnak takarják le az arcát, élő embernek nem, még ha részeg, akkor sem.
És most látom, hogy a piros ruhás Noé odakint ássa a földet. Akkor valaki más van idebent, mert őrá lila köpenyt borítanak, Noé meg eddig mindegyik képen pirosban volt.
És ha jól megnézem, akkor nincs is bor az edényekben, még nem volt szüret, legalábbis semmi nyoma se a szőlőnek, se a borkészítésnek, ezeket az edényeket még nem használták. Még nincs mitől részegnek lenni.
Akkor kicsoda ez a fehér szakállas, halott öregember? 



– Szerinted ki lehet? – kérdezett vissza Leon.
– Jó, most már tudom, hiszen az előbb megmondta a választ, csak akkor nem fogtam fel, hogy mit jelent. Tehát ez a halott Teremtő?
– Szerintem igen. De neked persze lehet más véleményed is – mondta a szokott mosolyával Leon.
Alaposabban végignéztem a mennyezeti freskósort. Két fontos dolgot találtam. Egyrészt a Teremtők pont ilyen fehérszakállú emberek mindegyik képen, mint ez az öreg itt az utolsón. Másrészt szinte pontosan olyan testtartásban fekszik, mint Ádám a teremtésnél, vagyis a kapcsolatfelvételnél. Mintha Ádám öreg tükörképe lenne. 



Csak az ő feje már lehorgadt, és a karja is lecsúszott a térdéről. Pedig vele szemben, a három fiú együttese nagyon hasonlít azon a másik képen levő, Ádám felé közelítő teremtői csoporthoz. És itt is megvan az egyik oldalon a felemelt mutatóujj, a fiúé, de nem nyúl feléje a másik kéz. Az öregember karja már erőtlenül lehanyatlott. A két világ közti kapcsolat megszakadt.  



– Igen, szerintem is ez a halott, öreg Teremtő, aki elszakadt ettől a világtól – mondtam, miután befejeztem a szemlélődést. – Ő volt az, aki a sor közepén megtalálta Ádámot, és az is, aki itt, az előző képen az Özönvízben elvesztette a fiát. És most önmagát is elveszítette, eltűnik ebből a világból, amit a fiatalok visznek tovább, és főleg a női Teremtő, abban az új világban.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése